
Menetel a hazai e-kereskedelem
A Webshop-Experts Kft. legutóbbi Nagy Webáruház Felmérésének eredménye alapján az online áruházak alig 9%-a számolt be forgalom csökkenésről 2012-ben. Az interneten legjobban értékesíthető termékek listáján a top 5 helyezést idén sorrendben a szerszámok, a háztartási és vegyi áru, a könyvek, az autó és motoralkatrészek illetve a kozmetikai termékek foglalták el.
A magyar webáruházakban átlagosan 18.882 Ft egy vásárlás értéke, és 1,03% az átlagos konverziós ráta (100 látogatóból átlagosan egy fő lesz vásárló). A Magyarországon legelterjedtebb fizetési mód továbbra is az utánvét (a magyar webáruházak 85%-a biztosít ilyen lehetőséget), de már 24%-uknál tudunk fizetni bankkártyával is. Mobilfizetési megoldásokat jelenleg csak az internetes áruházak 1%-a biztosít. Szállítási módok közül a házhoz szállítás vezet továbbra is (84%), de már 69%-uk biztosít személyes átvételi lehetőséget is, illetve 21%-nál lehet átvenni a csomagot egy Posta Ponton, illetve 19%-nál egy Pick Pack Pont átvevőhelyen is. A nemzetközi trendeket követve a magyar webáruházak 41%-ának valamelyik bérelhető webáruház rendszer biztosítja az alapját, 26%-uk egyedi fejlesztésű áruházat használ, míg 20%-uk valamelyik nyílt forráskódú webáruház rendszerre építette fel webáruházát.
A webáruház tulajdonosok által leghatékonyabbnak tartott marketing eszköz a keresőoptimalizáció, amit több mint 80% százalékuk alkalmaz. Ezt követi a közösségi média (77%), a hírlevél (75%), a fizetett keresőhirdetések (55%) és az ár-összehasonlító oldalak (41%). Jelentős változás, hogy most már a webáruházak 77 százaléka használja ki valamilyen módon a közösségi média erejét, ahol is elsöprő fölénnyel a Facebookot jelölték meg alkalmazott platformként. Érdekesség, hogy a magyar webáruházak 88 százaléka csak 1 országba értékesít, de 4,5 százalékuk több mint 5 országban is árulja a termékeit.
Rendkívül sok a kis forgalmú webáruház, a webáruházak 75%-ánál mindössze 1 fő foglalkozik a webáruház-specifikus tennivalókkal. Ugyanakkor a webáruház tulajdonosok 60%-a rendszeresen tájékozódik az internetes trendekről és újdonságokról.