2025 május 07

Megtévesztő volt az újrahasznosítás? – A Coca-Cola egész Európában címkét cserél

Változtat a zöld üzenetein a Coca-Cola. Az Európai Unió fellépése nyomán pontosítják az újrahasznosíthatóságról szóló címkéket és reklámokat, hogy ne vezessék félre a vásárlókat. A Gazdasági Versenyhivatal Magyarországon külön eljárást is indított a megtévesztő állítások miatt, amely több ásványvízgyártót is érint.

Európai szintű hatósági nyomásra változtat környezetbarát marketingüzenetein a Coca-Cola. A címkék és reklámok pontosítása nemcsak uniós szinten, hanem Magyarországon is napirenden van – olvasható a GVH oldalán az eljárással kapcsolatos hír, amely más ásványvízgyártókat is érint.

Közös európai fellépés, uniós nyomásgyakorlás a Coca-Cola üvegeire

Az Európai Bizottság koordinálásával, a svéd és a magyar fogyasztóvédelmi hatóság közös vezetésével lépett fel a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) a Coca-Cola vállalat zöld állításaival szemben. Az ügy előzménye, hogy 2023 novemberében az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) panasszal fordult az Európai Bizottsághoz. Azt állították, hogy a cég műanyag palackjain nem egyértelműen tünteti fel az újrahasznosíthatóságra vonatkozó jelzéseket.

A vizsgálat eredményeként a Coca-Cola vállalta, hogy az egész EU-ban módosítja a címkéken és a reklámokban megjelenő zöld állításokat. Pontosabb és kevésbé félreérthető megfogalmazásokat alkalmaz.

Pontosabb címkék, átláthatóbb kommunikáció

A Coca-Cola a jövőben elhagyja a „100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok” típusú kijelentéseket olyan formában, amely félreérthető lehet.

Ehelyett pontosabb megfogalmazásokat alkalmaznak, például:
100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok, a címke és a kupak kivételével” – így a fogyasztók nem kapnak félrevezető képet a csomagolás teljes újrahasznosíthatóságáról.

Szintén módosul a palackokon olvasható „Hasznosíts engem ismét újra” felirat is. Mivel az tévesen azt sugallhatta, hogy az újrahasznosítás teljesen zárt körfolyamat. A jövőben ezt az üzenetet egyszerűbb, de pontosabb formában, „Hasznosíts újra” kifejezéssel váltják fel.

A vállalat ezen kívül kötelezettséget vállalt arra, hogy online felületein, beleértve a weboldalát és közösségi média kampányait három hónapon belül megjelenteti a változtatásokat.

A GVH saját vizsgálata továbbra is folyamatban van

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2024 nyarán külön versenyfelügyeleti eljárást indított a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. és más hazai Coca-Cola vállalatokkal szemben. A gyanú szerint az újrahasznosíthatóságot hangsúlyozó kijelentések például „Hasznosíts újra 100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok” megtéveszthették a fogyasztókat.

A GVH ugyanakkor nemcsak a Coca-Colát, hanem a Szentkirályi Magyarország Kft.-t és a Fonte Viva Kft.-t is vizsgálja hasonló zöld marketingállítások miatt. Ezek az eljárások függetlenek a mostani európai uniós fellépéstől. A cél szintén az átláthatóság növelése és a fogyasztók félrevezetésének megelőzése.

Egyre szigorúbb szabályozás várható a zöld állításokra

A GVH évek óta figyelemmel kíséri a „zöld állítások” marketinggyakorlatát. 2024 januárjában publikált piacelemzésük rávilágított, hogy sok esetben nem egyértelműek vagy megtévesztőek az újrahasznosíthatóságra, környezetbarátságra utaló üzenetek. A fogyasztók nagy része nincs tisztában ezek pontos jelentésével.

A jelentésben a versenyhivatal javaslatokat fogalmazott meg a jogalkotók, a vállalatok és a hatóságok számára is. A cél egy olyan környezet kialakítása, ahol a fenntarthatóságra vonatkozó állítások valóban segítik a tudatos vásárlást, nem pedig félrevezető módon torzítják azt.

Címlapkép forrása: Shutterstock