
Megtévesztette a vásárlókat? – 2,5 milliárd dollárba kerül az Amazonnak a Prime-botrány
Az Amazon 2,5 milliárd dolláros megállapodással zárta le az FTC vizsgálatát, amely szerint megtévesztette a vásárlókat a Prime-előfizetések során. Több mint 35 millió ügyfél kaphat kártérítést, miközben a techóriás a piaci dominanciáját aligha veszélyezteti a döntés.


Az Amazont 2,5 milliárd dolláros bírságra büntették és pénzvisszatérítésre a megtévesztő Prime-regisztrációk miatt
Az Amazon 2,5 milliárd dolláros megállapodást kötött az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsággal (FTC), miután a hatóság azzal vádolta meg a céget, hogy évekig megtévesztette ügyfeleit a Prime-előfizetések generálása során. A csütörtökön bejelentett döntés szerint a vállalat 1,5 milliárd dollárt különít el visszatérítésekre, amelyből körülbelül 35 millió Prime-tag részesülhet, és további 1 milliárdot bírságként fizet be az FTC-nek – számolt be a bírósági döntésről a Reuters.
Kik jogosultak a visszatérítésre?
A bírósági dokumentumok szerint azok az ügyfelek, akik 2019. június 23. és 2025. június 23. között regisztráltak a Prime-ra bizonyos ajánlatokon keresztül, majd alig használták a szolgáltatást, automatikusan 51 dollárt kapnak. Emellett azok is benyújthatnak igényt, akik megpróbálták lemondani az előfizetést, de akadályokba ütköztek.
FTC szerint „Monumentális győzelem a fogyasztóknak”
Andrew Ferguson, az FTC elnöke a megállapodást „rekordot döntő, monumentális győzelemnek” nevezte. Ez egy fontos lépés a” több millió amerikai számára, akik belefáradtak a megtévesztő, lemondhatatlannak tűnő előfizetésekbe”. – tette hozzá a vezető.
Ez volt a szervezet második legnagyobb kártérítési összegű eljárása.
Lina Khan, az FTC korábbi elnöke ugyanakkor úgy fogalmazott, hogy a 2,5 milliárd dollár „csepp a tengerben az Amazon számára”.
A vizsgálat szerint a cég vezetői éveken át elutasították azokat a javaslatokat, amelyek egyértelműbbé tették volna a regisztráció és lemondás folyamatát. Az Amazon állítólag tudatosan alkalmazott olyan „sötét mintázatokat”, amelyekkel ügyfeleket kényszerítettek bele a Prime-tagságba.
Az Amazon válasza
A vállalat közleményében hangsúlyozta, hogy „keményen dolgozik” azon, hogy a Prime-tagság regisztrációja és lemondása világos és egyszerű legyen, és hogy az ügyfelek jelentős értéket kapjanak.
„Hihetetlenül keményen dolgozunk azon, hogy az ügyfelek számára egyértelmű és egyszerű legyen a Prime-tagság regisztrációja vagy lemondása, és hogy jelentős értéket kínáljunk a világszerte több millió hűséges Prime-tagunknak” – közölte a vállalat.
Az Amazon szerint a mostani megállapodás inkább a korábbi változtatások fenntartását kéri számon, mintsem új szabályok bevezetését.
Új szabályok a Prime körül
A megállapodás értelmében az Amazon vállalta, hogy:
- létrehoz egy „jól látható” gombot a Prime-előfizetés elutasítására,
- egyszerűsíti a lemondási folyamatot,
- világosan feltünteti az előfizetés feltételeit a regisztráció során,
- független felügyelőt finanszíroz a megfelelés ellenőrzésére.
A Prime piaci ereje nem inog meg
Elemzők szerint a döntés hosszú távon nem gyengíti a Prime pozícióját. Az Amazon 2025 első felében 23,9 milliárd dollár előfizetési bevételt termelt, és a szolgáltatás az amerikai háztartások többségében mélyen beépült.
Jeff Bezos korábban úgy fogalmazott, a Prime célja, hogy annyira vonzó legyen, hogy az emberek „feleslegesnek” érezzék magukat, ha nem előfizetők.
Jelen írás kizárólag tájékoztatási célt szolgál. A cikkben megjelenő információk nyilvános és mindenki számára elérhető adatok alapján kerültek felhasználásra.
Címlapkép forrása: Unsplash
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.