2025 április 24

Megint nagyot kapott az Auchan a GVH-tól

A GVH a témában kiadott közlemény szerint megállapította, hogy az Auchan megsértette az ellenőrizhetőség, illetve a tárgyilagos összehasonlítás követelményét a 2012 júniusától 2014 júniusáig az egyes Auchan áruházakban kihelyezett különböző, saját és versenytársi blokkokat, illetve az árelőnyöket megjelenítő ár-összehasonlító reklámtábláival. Az összehasonlított két termékkosár ugyanis egyebek között eltérő darabszámú terméket tartalmazott, az összehasonlított termékek nem voltak igazolhatóan azonosak, a kosárban az egyik termék akciós, míg a másik alapáras volt.

Sérült a szakmai gondosság követelménye

A kereskedelmi lánc nem dolgozta ki sem az ár-összehasonlításra vonatkozó stratégiáját, sem az ellenőrzési vagy igazolási mechanizmusokat az áruházakban kihelyezett árösszehasonlító reklámok közzétételekor, valamint nem tartotta be a saját maga által a későbbiekben felállított rendszert sem a kihelyezett tábláival, így sérült a szakmai gondosság követelménye.

Itt a cég reakciója
Az Auchan a határozat bizonyos megállapításait elfogadja, de az indoklás egyes kijelentéseivel nem ért egyet, megfontolja jogi lépések lehetőségét – közölte a vállalat.

Mindemellett a GVH szerint az Auchan megsértette a tárgyilagos összehasonlítás követelményét a 2013 novemberétől 2014 júliusáig közzétett ár-, illetve árszínvonal-összehasonlítást tartalmazó televíziós és rádiós reklámjaiban is, mert a fogyasztók nem kaptak objektív képet az árszínvonalak különbségéről („a termékkosár a felmért Tescokban X%-kal, az Intersparokban Y%-kal került többe, mint az Auchanban” üzenetekkel) az összehasonlításokat megalapozó felmérések aggályos módszertana miatt.

Súlyosbító és enyhítő körülmények

A GVH a bírság kiszabásakor az összehasonlító bevásárlókosár megjelenítése, valamint a tévé- és rádióreklámok költségeire alapozott. Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy azt a tény, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat hosszú ideig tartott, az intenzív és kiterjedt kommunikáció széles fogyasztói kört ért el.

Enyhítő körülményként vette figyelembe a ugyanakkor a hivatal, hogy az Auchan feltárta a hiányosságok egy részét nyilatkozataiban, egyes nyilatkozatai hátrányára szóltak, igyekezett továbbá javítani a hibákon a vizsgált időszakban kialakított belső rendszerével. Mindezzel együtt pedig a reklámok alkalmasak lehettek árverseny generálására az érintett piacon, a reklámokkal szemben támasztott kifogások ellenére.

Büntetések sora
Az utóbbi hónapokban nem ez az első eset, amikor a versenyhatóság az áruházlánc tevékenységében kifogást talál. A GVH áprilisban 6 egyéb társasággal együtt versenyfelügyeleti eljárást indított az Auchan ellen. Márciusban pedig több mint 1 milliárd bírságot kapott az áruházlánc, mert a Gazdasági Versenyhivatal határozata szerint megsértette a kereskedelmi törvényt, mert utólagos árkedvezmény-támogatás címén, egyoldalúan díjat számított fel beszállítóinak, hogy termékeik bekerülhessenek az Auchan árukészletébe. Ez utóbbi határozatot az Auchan bíróságon támadta meg.