Megérkezett a Mercedes legújabb A-osztálya
Talán éppen ezért nem véletlen, hogy a bemutatóra a kontraszt miatt az AMG sport típus érkezett. A hatás fenomenális, mintha egy magasabb osztály lenne visszagyömöszölve az A kategóriába megpakolva az ott is jól hangzó elektronikus szenzorokkal, rendszerekkel.
Külsőleg a legnagyobb a változás, 16 cm-rel alacsonyabb, vadonatúj sportos design, nem is emlékeztet a korábbi típusra. A tervezők nem kaptak még ilyen esélyt, hogy egy teljesen új formatervvel jöhessenek elő.
A számítás azonban tudatos koncepciót takar, a New Generation Concept Car jegyében ugyanezen padlólemezre hasonlóan fiatalos, megújult típusok fognak felkerülni 2015-ig. A gyártó a fiatalos felnőtteket fogja célba venni, a 30-40 éves korosztályt.
Mi rejlik belül?
Végeláthatatlanul lehetne sorolni azt a rengeteg elektronikai szenzort (szériafelszereltség), amit beépítettek a vezető és az utasok biztonsága-kényelme érdekében. Csak pár érdekességet emelek ki.
Bekapcsolható egy igen elmés rendszer, amely csökkenti a figyelmetlenségből adódó utoléréses, ráfutásos balesetek veszélyét. Igen mókás, ahogy a beidegződött reflexek működni szeretnének a pedálokon, de nincs rájuk szükség, mert élőben kipróbálva ugyan árgus szemekkel nézzük az éppen előttünk haladót, de az automata az előttünk levő gépjármű ritmusához igazodva tartja a távolságot, szükség szerint fékez és gázt ad. Az irányítás egyébként egy pillanat alatt átvehető, egy kis „manuális” fékezéssel vagy gázadással.
Az A-osztály automatikusan megkapta az ECO Start-Stop funkciót is, amely mérsékli a jármű fogyasztását és emisszióját, amennyiben megálláskor és kiguruláskor (pl. piros lámpa) leállítja a motort, majd az új logikai áramkör újraindítja, amint megnyomják a gázpedált. Valamint nekem feltétlen újdonság a sebességhatár-asszisztens: a szélvédő belső oldalán egy kamera detektálja a kitáblázott sebességhatárokat, majd ezt összeveti a GPS és a digitális térkép adataival. A felismert sebességhatárt a kombinált műszerben mutatja.
A próbaút előtt az ülés-pedál távolságot könnyedén be tudtam állítani a közel 200 cm-es magasságomhoz is. Csak néztem mint a moziban, ahogy az ülés finoman zümmögve csak ment és ment hátra rendületlenül. Az autó mély súlyponthelyzetű, ami nekem konkrétan azt jelentette, hogy az ülésmagasság állításkor a padló irányába annyira alacsony az alsó végpont, hogy ezt a minimumot már nem volt kedvem kipróbálni, nem vagyok hozzászokva, de aki ezt szereti, annak ott a lehetőség. Számokban mérve: az autó súlypontja 40 milliméterrel, ülése 178 milliméterrel van lejjebb az elődénél.
A kormány kellemes tapintású, a sebességváltó fülek kézre esnek (hatsebességes manuális váltó, vagy duplakuplungos automata), mindkét módban az autó intenzíven reagál a sebességadásra, már amennyit érezni lehet a budapesti forgalomban.
Hajtómű: nagyobb teljesítmény, alacsonyabb fogyasztás
Benzin- és dízelmotorok széles választéka elégít ki minden igényt, a hatékonyság és a környezetkímélet új csúcsértékeivel: az A 180 CDI kilométerenként mindössze 98 g CO2-t bocsájt ki. Az A 220 CDI (2012 decemberétől kapható) már ma teljesíti az Euro-6 normát, amely csak 2015-től lesz kötelező. Az új A-osztály mérlege az elődhöz képest 26 százalékot elérő fogyasztáscsökkenés jóval nagyobb teljesítménnyel.
Az A-osztály „Urban“, „Style“ és „AMG Sport“ felszereltséggel, sokféle extrával és további feláras design-csomaggal („Night“, „Exklusiv“ és „AMG Exklusiv“) kérhető.
A magyarországi árak regisztrációs adóval 6.824.000,- Ft-nál kezdődnek (A 180 BlueEFFICIENCY).