
Kínában kevés az EU-s vállalatok nyeresége
A Roland Berger stratégiai tanácsadó céggel közösen jegyzett, 526 európai vállalat megkérdezésével készített felmérés szerint a cégek mindössze 62 százaléka volt képes növelni bevételét az elmúlt pénzügyi év során, ami történelmi mélypontnak számít az adatfelvétel kezdete óta. A nyereséget jelentő vállalatok aránya szintén komoly mértékben esett vissza a teljes mintán belül: profitot csupán a cégek 64 százaléka könyvelt el tavaly, annak növekedéséről pedig mindössze a vállalatok 44 százaléka tudott beszámolni.
A visszaesés oka többrétű – mutat rá a felmérés. Egyrészt az EU-s cégeket sem hagyja érintetlenül a kínai gazdaság általános lassulása és a világgazdasági bizonytalanságok. Ehhez járulnak az adminisztrációs terhek, a fokozódó verseny, valamint a kínai munkaerő- és nyersanyagköltségek emelkedése. Ugyancsak hosszú távú problémát jelent az európai cégekkel szembeni diszkrimináció, amely az elmúlt években sorra a cégek legnagyobb aggodalmai között szerepelt a kínai jelenlétet illetően. A nehézségek ellenére a kelet-ázsiai ország piaca továbbra is meghatározó szerepet játszik a vállalatok teljesítményében – mutat rá a jelentés. Az európai cégek nagyjából fele úgy fogalmazott: globális bevételeinek legalább 10 százaléka Kínából származik, s a vállalatok 71 százaléka továbbra is optimista növekedési kilátásait illetően. A cégek többsége úgy véli: a kínai piac a jövőben is meghatározó lesz, tízből kilenc vállalat így kapacitásainak növelését tervezi versenyképességének növelése érdekében.
A gazdasági kilátások javítását az európai vállalatok a márciusban beiktatott új kínai vezetéstől is várják, a valós reformok bevezetésével kapcsolatban ugyanakkor a cégek fele szkeptikus. A megkérdezettek úgy fogalmaztak: az ígéretek egyelőre csak a retorika szintjén vannak, az állami jelenlét háttérbe szorítása és a szabad versenyes gazdasági mozgástér bővülése is várat magára.