2025 július 04

Jön az EU-s vasúti nagydobás – Magyarország is nyertese a giga fejlesztésnek

Az Európai Unió óriási összeget fordít a vasúthálózat is megújítására. A vasútfejlesztés 2,8 milliárd eurós támogatást kap. A beruházási támogatás segíti a gyorsabb, pontosabb és határokon is gördülékenyebb áruszállítást. A beruházással nemcsak a modernizálás a cél, hanem a kontinens védelméhez szükséges katonai eszközök szállításához szükséges infrastruktúra is kiépül.

A Connecting Europe Facility programban Magyarország vasúti teherszállítása is fejlődik. Forrás: Unsplash

Zöldebb, gyorsabb, biztonságosabb, új korszak jöhet az európai tehervasútnál

Az EU közlekedésfejlesztésének programjában a vasúti teherszállítás fejlesztésének beruházásai valósulhatnak meg szerte a kontinensen. Az Európai Bizottság most 94 projektet emelt ki, amelyek 2,8 milliárd euró uniós forrást nyertek a Connecting Europe Facility (CEF) program keretében. Ennek túlnyomó részét, 77 százalékát, tehát mintegy 2,15 milliárd eurót a vasúti fejlesztések kapják– olvasható az Európai Unió oldalán.

A tehervonatoké a főszerep

A források jelentős részéből a tehervasút kap modernizálási lendületet: a fejlesztések középpontjában az ERTMS, azaz az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer bevezetése áll. Ez a rendszer automatikus sebességszabályozással és egységes kommunikációval teszi hatékonyabbá és biztonságosabbá a vasúti áruszállítást.

  • Az ERTMS eltérő nemzeti rendszerek helyett egységes működést biztosít,
  • Megszünteti a határon történő átrakodás vagy megállás kötelezettségét,
  • Ezáltal gyorsabb, olcsóbb és megbízhatóbb lesz a teherszállítás.

Geopolitikai szerepe is kulcsfontosságú: az ERTMS a katonai logisztikai mozgások egyik fő pillérévé válhat, hiszen lehetővé teszi a haditechnikai eszközök gyors és akadálytalan mozgását Európában.

Magyarország is a nyertesek között

Az ERTMS rendszer hazai bevezetése is zöld utat kapott. Magyarország a 11 érintett tagállam közé tartozik, ahol összesen 46 projekt indul a rendszer kiépítésére. Emellett további, a TEN-T hálózathoz tartozó vasútvonalak korszerűsítésére is jut pénz a programból.

Kiemelt projekt a Balti államokat összekötő Rail Baltica fejlesztése, de Ukrajna is forrást kap arra, hogy hónapokon belül megkezdje a nemzetközi nyomtávra történő átállást, ami hosszabb távon segíti a térségi integrációt.

Mi még kap támogatást?

A 2,8 milliárd eurós csomag nemcsak vasútfejlesztésre jut. Tíz tagállamban biztonságos kamionparkolókat építenek, így csökkenhet a balesetek kockázata és a vezetők komfortja is javul. Emellett digitális intelligens közlekedési rendszereket (C-ITS) is telepítenek, valamint a Single European Sky keretében a légiforgalmat is hatékonyabbá teszik.

A keret végéhez közeledik

A most lezárt 258 projektjavaslatból kiválasztott 94 projekt után már a 2021–2027-es ciklus 25,8 milliárd eurós CEF-ból 95 százaléka lekötötté vált. A jól pályázó tagállamoknak ezért kulcsfontosságú volt az időzítés, hiszen a fejlesztési verseny gyakorlatilag az utolsó szakaszába lépett.

A befektetett összegek azonban hosszú távon szolgálják Európa versenyképességét, biztonságát és fenntartható közlekedési jövőjét

Címlapkép forrása: Unsplash

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.