
Jön az EU-s vasúti nagydobás – Magyarország is nyertese a giga fejlesztésnek
Az Európai Unió óriási összeget fordít a vasúthálózat is megújítására. A vasútfejlesztés 2,8 milliárd eurós támogatást kap. A beruházási támogatás segíti a gyorsabb, pontosabb és határokon is gördülékenyebb áruszállítást. A beruházással nemcsak a modernizálás a cél, hanem a kontinens védelméhez szükséges katonai eszközök szállításához szükséges infrastruktúra is kiépül.

Zöldebb, gyorsabb, biztonságosabb, új korszak jöhet az európai tehervasútnál
Az EU közlekedésfejlesztésének programjában a vasúti teherszállítás fejlesztésének beruházásai valósulhatnak meg szerte a kontinensen. Az Európai Bizottság most 94 projektet emelt ki, amelyek 2,8 milliárd euró uniós forrást nyertek a Connecting Europe Facility (CEF) program keretében. Ennek túlnyomó részét, 77 százalékát, tehát mintegy 2,15 milliárd eurót a vasúti fejlesztések kapják– olvasható az Európai Unió oldalán.
A tehervonatoké a főszerep
A források jelentős részéből a tehervasút kap modernizálási lendületet: a fejlesztések középpontjában az ERTMS, azaz az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer bevezetése áll. Ez a rendszer automatikus sebességszabályozással és egységes kommunikációval teszi hatékonyabbá és biztonságosabbá a vasúti áruszállítást.
- Az ERTMS eltérő nemzeti rendszerek helyett egységes működést biztosít,
- Megszünteti a határon történő átrakodás vagy megállás kötelezettségét,
- Ezáltal gyorsabb, olcsóbb és megbízhatóbb lesz a teherszállítás.
Geopolitikai szerepe is kulcsfontosságú: az ERTMS a katonai logisztikai mozgások egyik fő pillérévé válhat, hiszen lehetővé teszi a haditechnikai eszközök gyors és akadálytalan mozgását Európában.
Magyarország is a nyertesek között
Az ERTMS rendszer hazai bevezetése is zöld utat kapott. Magyarország a 11 érintett tagállam közé tartozik, ahol összesen 46 projekt indul a rendszer kiépítésére. Emellett további, a TEN-T hálózathoz tartozó vasútvonalak korszerűsítésére is jut pénz a programból.
Kiemelt projekt a Balti államokat összekötő Rail Baltica fejlesztése, de Ukrajna is forrást kap arra, hogy hónapokon belül megkezdje a nemzetközi nyomtávra történő átállást, ami hosszabb távon segíti a térségi integrációt.
Mi még kap támogatást?
A 2,8 milliárd eurós csomag nemcsak vasútfejlesztésre jut. Tíz tagállamban biztonságos kamionparkolókat építenek, így csökkenhet a balesetek kockázata és a vezetők komfortja is javul. Emellett digitális intelligens közlekedési rendszereket (C-ITS) is telepítenek, valamint a Single European Sky keretében a légiforgalmat is hatékonyabbá teszik.
A keret végéhez közeledik
A most lezárt 258 projektjavaslatból kiválasztott 94 projekt után már a 2021–2027-es ciklus 25,8 milliárd eurós CEF-ból 95 százaléka lekötötté vált. A jól pályázó tagállamoknak ezért kulcsfontosságú volt az időzítés, hiszen a fejlesztési verseny gyakorlatilag az utolsó szakaszába lépett.
A befektetett összegek azonban hosszú távon szolgálják Európa versenyképességét, biztonságát és fenntartható közlekedési jövőjét
Címlapkép forrása: Unsplash
Iratkozz fel a hírlevelünkre!
Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.