
Jegybotrány a Colosseumnál: milliárdos bírság a turisták átverése miatt
Több mint 8 milliárd forintos bírságot szabtak ki a római Colosseum körüli jegyüzlet miatt. A legolcsóbb jegyek gyakorlatilag elérhetetlenek voltak – a turistákat drága, extra szolgáltatásokkal felturbózott jegyek megvásárlására kényszerítették.
Húszmillió eurós bírság – nem véletlenül
Az olasz csendőrség versenyhivatala 20 millió eurós (több mint 8 milliárd forint) bírságot szabott ki egy jegyértékesítéssel foglalkozó vállalatra és hat utazási irodára, miután kiderült:
- gyakorlatilag lehetetlen volt a legolcsóbb jegyet online megvenni,
- a turistákat szinte rákényszerítették a drágább jegyekre,
- a rendszer manipulált jegyvásárlással működött – tömegesen felvásárolták a legolcsóbb jegyeket.
Kik voltak a lebuktatott cégek?
A hat megbírságolt utazási iroda:
- Tiqets International BV
- GetYourGuide Deutschland GmbH
- Walk LLC
- Italy With Family S.r.l.
- City Wonders Limited
- Musement S.p.A.
A legsúlyosabb, 7 millió eurós bírságot a CoopCulture kapta, amely 1997 és 2024 között kezelte a Colosseum jegypénztárát.
A cég tudott arról, hogy szisztematikusan hiány van az olcsó jegyekből, mégsem tett semmit – sőt, együttműködött a rendszer működtetőivel.
Hogyan működött a jegytrükk?
A vizsgálat szerint:
- a cégek automatizált módszerekkel vásárolták fel az olcsó jegyeket,
- így a turisták számára csak drágább opciók maradtak,
- ezek gyakran tartalmaztak:
- idegenvezetőt,
- gyorsított bejutást,
- odaszállítást a Colosseumhoz.
A gyakorlatban tehát nem a szolgáltatás értéke, hanem a kényszerhelyzet emelte meg az árakat.
Colosseum: a turisták kedvence – és a csalók célpontja
Nem véletlen, hogy pont a Colosseumnál tört ki a botrány:
2023-ban 12,3 millió látogatójával messze ez volt Olaszország legnépszerűbb műemléke.
Ez több mint kétszer annyi látogatót jelentett, mint a második helyezett római Pantheon (5,19 millió), vagy a firenzei Uffizi múzeum (5,13 millió).
A hatalmas kereslet miatt a helyszín ideális célpontja lett a jegymanipulációs trükköknek.
Összefoglalás: új korszak jöhet az olasz turizmusban?
A bírságok egyértelmű üzenetet közvetítenek:
- vége a jegyspekulációs korszaknak,
- az olasz hatóságok nem tűrik a turisták átverését,
- és a jövőben szigorúbb jegyrendszert vezethetnek be.
A Colosseum nem csak az ókor szimbóluma, de a modern turizmus működésképtelen oldala is felszínre került körülötte.