2025 május 19

Így mentenék a nemzeti légitársaságot a lengyelek

A lépés része annak a folyamatnak, amelyben az unió a társaságnak nyújtott állami pénzügyi támogatás jogos felhasználását vizsgálja. A lengyel kormány 2012-ben adott pénzügyi segítséget a saját légitársaságának: a LOT 400 millió lengyel zlotyt kapott, hogy elkerülje a csődöt, az unió ezt tavaly májusban jóváhagyta, azonban előírta a cég reorganizációját.

Szükség van egy jól menedzselt légi cégre

A nyilvánosságra hozott dokumentumokhoz a légitársaságok kérdéseket tehetnek fel. Sebastian Mikosz, a LOT vezérigazgatója a PAP-nak ezzel kapcsolatban jelezte: arra számít, hogy versenytársaik kritizálni fogják a terveket, hozzátette ugyanakkor, hogy a jelenlegi versenyhelyzetben ez nem meglepő. Közölte: meg fogják győzni a légitársaságokat és az uniót is arról, hogy a LOT fontos eleme a légi piacnak, és Lengyelországnak szüksége van egy jól menedzselt, gazdaságosan működő légi cégre.

A tervek szerint a LOT 2015-re válik nyereségessé, addig egy újabb, 381 millió zlotys kölcsönre is szüksége lesz, ezt az összeget a beadott tervek tartalmazzák.

A világ egyik legrégebbi légitársasága

A LOT egyike a világ legrégebbi légitársaságainak, 1929 óta működik. Jelenlegi flottája 36 gépből áll, amelyekkel 49 célállomást szolgál ki.

Az európai légitársaságok közül a LOT volt az első, amely szolgálatba állította a Boeing legújabb típusát, a 787 Dreamlinert. A típus tavalyi kényszerű ideiglenes kivonása a LOT-ot nehéz anyagi helyzetbe hozta. A társaság 2012-őt 146 millió zlotys veszteséggel zárta.

Ilyen vizsgálat volt a Malévnál is

Az Európai Bizottság hasonló mélyreható vizsgálatot indított 2010 végén a Malévnál is, amely során a 2007 és 2010 közötti, a privatizációval és a visszaállamosítással összefüggésben nyújtott finanszírozást vizsgálta. Ennek végeredménye az lett, hogy 2012. január 9-én a bizottság a Malév számára nyújtott állami támogatás visszafizettetésére szólította fel Magyarországot, miután azt állapították meg, hogy ez jogellenes állami támogatásnak minősül, mivel a Malév nem volt képes ilyen finanszírozáshoz jutni a piacról a magyar hatóságok által nyújtott feltételek mellett. Ez a döntés ahhoz vezetett, hogy magyar légitársaság finanszírozása ellehetetlenült, így közvetlenül előidézte két évvel ezelőtti leállását.