2025 április 30

Gyógynövény? Igen. Egészségígéret? Tilos – Az EU új szabálya az étrend-kiegészítőkre

Mostantól tilos olyan étrend-kiegészítőket egészség javító hatását reklámozni, amelyek gyógynövény alapúak vagy növényi kivonatokat tartalmaznak, döntötte el az Európai Unió Bírósága. A határozat szerint csak tudományosan igazolt és uniós szinten engedélyezett állítások jelenhetnek meg a termékek csomagolásán vagy hirdetéseiben.

Az Európai Unió Bírósága kimondta. Nem lehet egészségre utaló állításokat használni olyan étrend-kiegészítők reklámozásában, amelyek gyógynövényt vagy növényi kivonatokat tartalmaznak. Legalábbis addig, amíg ezek a hatások nem szerepelnek az uniós engedélyezett állítások hivatalos listáján. A döntés egy német cég sáfrány és dinnyekivonatos terméke miatt született – jelent meg a tiltásról szóló határozat az Európai Bíróság oldalán.

A döntés középpontjában az a kérdés állt, hogy lehet-e „javítja a hangulatot” vagy „csökkenti a stresszt és fáradtságot” típusú állításokat használni olyan készítményeknél, amelyek botanikai anyagokat, például gyógynövényeket tartalmaznak. A bíróság egyértelműen nemet mondott. Ezek az állítások csak akkor használhatók, ha tudományosan igazoltak és uniós szinten engedélyezettek.

Az ügy előzménye, hogy a német Novel Nutriology cég ilyen hatásokkal reklámozott egy sáfrányos étrend-kiegészítőt. Egy szakmai érdekképviselet ezt vitatva bírósághoz fordult, és az eset végül az Európai Unió Bírósága elé került.

Mit jelent ez a gyógynövény tiltása a reklámokban?

Az ítélet szerint minden olyan egészségre utaló állítást, amely növényi alapú készítményekhez kapcsolódik, előzetesen jóvá kell hagyatni az Európai Bizottsággal. A mostani ítélet rámutat: a botanikai hatóanyagok értékelése még nem zárult le, így ilyen típusú állításokat a cégek jelenleg nem használhatnak jogszerűen.

A kivételt jelentő úgynevezett átmeneti engedélyek csak akkor alkalmazhatók, ha a kérdéses állítást már egy tagállamban értékelték és engedélyezték. Ez azonban a Novel Nutriology esetében nem történt meg – a szükséges dokumentációt nem nyújtották be határidőre, és a pszichés hatású állításokat korábban nem vizsgálta a német hatóság.

Fogyasztóvédelem és tudományos megalapozottság áll a döntés mögött

Az Európai Unió célja ezzel a szigorítással az, hogy a fogyasztók hiteles, tudományosan alátámasztott információkat kapjanak, amikor étrend-kiegészítőket vásárolnak. A bíróság hangsúlyozta: az engedélyezési eljárás célja, hogy megakadályozza a félrevezető egészségügyi ígéreteket, és védje az emberek egészségét.

Címlapkép forrása: Unsplash