2025 április 20

Ez nem az autógyárak napja volt

Kisebb lett a mínusz zárásra

A londoni értéktőzsde fő mutatója, az FTSE-100 index 42,74 ponttal, 0,72 százalékkal, 5918,23 pontra süllyedt zárásra. A frankfurti DAX-index 166,76 ponttal, 1,67 százalékkal, 9794,20 pontra, a párizsi CAC-40 index pedig 79,05 ponttal, 1,80 százalékkal, 4312,89 pontra zuhant.

Az euróövezeti vállalatok gyűjtőindexei közül az EuroStoxx50 39,25 ponttal, 1,28 százalékkal, 3033,77 pontra, a legnagyobb piaci tőkeértékű európai részvények FTSE Eurofirst 300 indexe pedig 20,44 ponttal, 1,51 százalékkal, 1334,36 pontra esett zárásra.

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 46,03 pontos, 0,19 százalékos csökkenéssel, 24 284,31 ponton zárt csütörtökön.

Így állt New York
A nyugat-európai tőzsdezárás után a New York-i részvénypiacok fő mutatói közül a Dow Jones ipari átlag (DJIA) 1,18 százalékos, az S&P 500-as 1,04 százalékos, a Nasdaq-piac összetett mutatója pedig 0,93 százalékos pluszban állt.

Az euró 1,0857 dolláron forgott, napi szinten 0,23 százalékkal gyengült a bankközi piacon. Egy euróért 1,0941 frankot kértek, 0,01 százalékkal gyengült a közös európai fizetőeszköz árfolyama.

Megindul az olaj?

A kőolaj világpiaci ára csütörtökön is ingadozott, de a nap túlnyomó részében emelkedett. Este hat órakor az északi-tengeri Brent könnyűolaj márciusi szállításra hordónként (159 liter) 30,57 dollárba került, 39 centtel, 1,28 százalékkal nőtt az ára az Intercontinental Exchange (ICE) londoni jegyzésében. A Brent ára 2004 áprilisa óta először szerdán 30 dollár alá, 29,95 dollárra esett. Ez csütörtökön is megismétlődött: napi minimumán 1,63 százalékos mínuszban, 29,72 dolláron kereskedtek a Brenttel.

[extracode type=”ad” id=”in_post”]

A New York-i árupiacon a nyugati féltekén irányadó West Texas Intermediate (WTI) amerikai könnyűolajfajta ára februári szállításra hordónként 78 centtel, 2,56 százalékkal, 31,26 dollárra emelkedett. Csütörtökön a 30,29 és 31,75 dollár közötti sávban mozogtak a jegyzések. A WTI ára két napja, kedden került a 30 dolláros küszöb alá, ami utoljára 2003 decemberében fordult elő. Azóta viszont stabilan 30 dollár felett mozog az ára.

Ütötték az autógyártókat

Az európai tőzsdékre csütörtökön rányomta a bélyegét az autóipari részvények mélyrepülése. A Renault autógyár megerősítette, hogy a francia hatóságok házkutatást tartottak a vállalat több részlegénél a Volkswagen-motorok emissziós értékeivel kapcsolatos botrányt követően indított vizsgálat keretében, de nem találtak csalásra lehetőséget adó szoftverrel üzemelő motort. Az autógyár Párizsban jegyzett részvénye napi mélypontján 22,69 százalékos mínuszban, 67 eurón forgott, és végül 10,28 százalékos veszteségben, 77,75 eurón zárt.

A hírek magukkal rántották a másik nagy francia autógyár, a PSA Peugeot Citroent, amely hasztalan jelezte, hogy náluk nem volt házkutatás, és a motorok hatósági tesztelésekor semmilyen probléma nem mutatkozott. A Peugeot 5,05 százalékos veszteséggel 14,01 eurón zárt.

Panaszkodnak a Fiatra

A Fiat Chrysler Automobiles Milánóban jegyzett részvényeinek árfolyama ugyancsak jelentősen gyengült, miután az Automotive News internetes oldal arról számolt be, hogy két chicagói autókereskedő panaszt emelt az autógyártó ellen. Azzal vádolták a Fiat Chryslert, hogy lefizetett autókereskedőket és segítségükkel meghamisította amerikai eladási statisztikáját a tavalyi évről. A Fiat 7,94 százalékos mínuszban, 6,84 eurós árfolyamon fejezte be a napot.

A 600 legjelentősebb európai vállalatot tartalmazó Stoxx Europe 600 indexnek az autógyárak és beszállítóik teljesítményét követő almutatója 13 százalékkal emelkedett, de az év eleje óta meredeken esik, csütörtökön már 4,3 százalékos mínuszban volt.