2025 május 21

Ellenőriztessük autónkat, másképp meglepődhetünk

A megtett kilométerek szempontjából meglehetősen nagy az eltérés az egyes típusok között. A prémium modellek karbantartása, a német autóklub, az ADAC szerint nem arányosan növekszik a jármű értékével. Annál kevésbé, mivel az autókba beszerelt értékesebb alkatrészek tovább tartanak, ritkábban hibásodnak meg.

Alkatrészek figyelhetik a meghibásodásokat

Gyertyákat például ezeknél a modelleknél elegendő hatvanezer, kilencvenezer kilométerenként cserélni. Azoknál a kocsiknál, amelyeknél ,,flexibilis” a várható szerviz idő előnyös, hogy beépített alkatrészek felügyelik a meghibásodásokat és szükség szerint ,,rendelik el”  az ellenőrzést.

Ezeknél az autóknál sem mindegy, hogyan vezetünk, milyen a stílusunk. Ha állandóan túráztatjuk a motort, teljes gázzal száguldozunk az utakon, lerövidül a két szerviz közötti idő. Jóllehet az ellenőrzések között eltelő idő változó, függ a gyártók előírásaitól, az átlag azonban nagyjából húszezer kilométer és egy esztendő. Az is érvényes a szervizre, hogy a járművünk motorjának nagyságával arányosan növekszik az ellenőrzés költsége is.

A német autóklub összeállításában (országonként lehet eltérés az előírásokban) a kisebb autók kategóriájában jó helyen szerepel az Alfa Romeo MiTo. A benzines példányokat harmincezer kilométerenként, vagy két évente kell kötelező ellenőrzésre vinniük a tulajdonosaiknak. A dízeles változatnál kedvezőbb a helyzet, ott a kilométerhatár magasabb, harmincötezer kilométer. Az Audi változatainál az olajcsere szükségessége flexibilis, a műszerek időben jelzik, mikor kell a tulajdonosnak a szervizbe vonulnia járművével. A vezetési stílustól függően ez tizenötezer illetve harmincezer kilométer között következik be. A statisztikák szerint azonban az átlag harmincezer kilométer megtett út, vagy két év.

Figyelemreméltó a Mini-k szervizelése

Nézzünk további két kisautót! A Fiat Panda és a Fiat 500 típusok benzines változatainak kötelező ellenőrzése harmincezer kilométerenként, illetve két évente esedékes. A dízeles kiviteleknél ötezer kilométerrel meghosszabbodik ez az idő. Figyelemreméltó a Mini modelleknek szervizelése, amelyre  2010-től úgynevezett szükségletektől függő ellenőrzési rendszer érvényes (CBS 4 Condition Based Service). Hatvanezer kilométer, vagy négy év után mindenképpen esedékes a szerviz. A motorolaj csere azonban ennél az autónál is előbb harmincezer kilométer megtétele után, vagy két év elteltével esedékes.

A nagyobb kategóriákban a Volkswagen Passat olajcseréjére iránymutatást adnak a jármű műszerei, a tulajdonos nyugodtan igazodhat ehhez. Mindazonáltal legkésőbb két éven belül mindenképpen le kell cserélnie a motorolajat. Egyébiránt a kötelező ellenőrzés két év, vagy harmincezer kilométer megtétele után jöhet. A továbbiakban éves, illetve harmincezer kilométerenként ellenőrzés ajánlott. A Toyota Avensis-nél a szerviz két év vagy harmincezer kilométer, ám a gyártók ajánlanak egy úgynevezett fitness bejelentkezést évente, illetve tizenötezer kilométerenként.

A japán autók motorja a legmegbízhatóbb

Tény, hogy a manapság az utakon futó, újszerű állapotban lévő, jól karbantartott autók nehezebben hibásodnak meg. Nem árt azonban tisztában lennünk azzal, mely autóknál számíthatunk a legkevesebb kellemetlen meglepetésre.

Az angol Warranty Direct közölt egy statisztikát arról, mely autók motorja hibásodik meg ritkábban. Ebben az összeállításban a gyártók között – az autósok számára talán nem meglepő módon – a Honda és a Toyota áll a két első helyen. A dobogó harmadik fokára Mercedesnek sikerült felkapaszkodnia. Az első tízbe e statisztika szerint sorrendben a Volvo-nak, a Jaguárnak, a Lexusunak, a Fiatnak, a Fordnak, a Nissannak és a Land Rovernak sikerült beverekednie magát. Persze, mint minden statisztikát, ezt is kellő kritikával kell értékelnünk.