2024 november 16

Mobilpiaci jelentés: 28 milliárd percet beszéltek a magyarok

A múlt évben Magyarországon a körülbelül 9,5 millió hanghívásra alkalmas aktív SIM-kártyával 8,5 milliárd hívást kezdeményeztek a magyarok, és összesen 28 milliárd percet beszéltek – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által összeállított Mobilpiaci jelentés adataiból, amelyet az NMHH kommunikációs igazgatósága szerdán juttatott el az MTI-hez.
Egy SIM-kártyára átlagosan 74 hívás, és hívásonként 3 perc 20 másodperc beszédforgalom jutott havonta – jelezték. Emlékeztettek: kezdetben a mobilokkal szinte csak telefonálni lehetett, később jött az SMS és a mobilnet, majd a telefon is „okosodott”, de minden funkció ellenére a hanghívás máig népszerű szolgáltatás. A 2015-2016-os negyedévekben átlagosan 178 percet beszéltek havonta egy SIM-kártyával, 2021-2022-ben viszont már 245 percet. A forgalom 2020-ban tetőzött, és onnantól kezdve érdemben nem emelkedett. A hosszabb távú trendek mellett 2020-tól szezonális hullámzások is megfigyelhetők a forgalom alakulásában. Az év harmadik negyedévében jellemzően kevesebbet beszélgettek mobilon az előfizetők. A Mobilpiaci jelentés forgalmi adatai előfizetői és előfizetési típus szerinti bontásban is elérhetők. A lakossági prepaid előfizetők kevés hívást kezdeményeztek (havi 28-at) és rövid ideig beszéltek (hívásonként 1,2 percet). Ez érthető, hiszen bizonyos hívásforgalom felett már nem éri meg a forgalomarányos prepaid előfizetés. Érdekesség az is, hogy másként viselkednek a nem lakossági és a lakossági postpaid előfizetők is. A nem lakossági ügyfelek többször telefonálnak (havonta 113-szor), mint a lakosságiak (havi 83-szor), viszont a lakosságiak hosszabban beszélnek, (hívásonként 3,8 percet), mint a nem lakosságiak (3,1 percet). Úgy tűnik tehát, hogy a magánbeszélgetésekre több időt szánunk, mint a munkával kapcsolatosakra. Az NMHH szakemberei a forgalomváltozást meghatározó hívásszámot és híváshosszt külön-külön is vizsgálták. Az egy SIM-kártyára jutó hívások száma az időszak alatt trendszerűen nem változott, és a szezonális hatások sem voltak jelentősek. Hatása volt viszont az előfizetés típusának: a prepaid előfizetéssel rendelkező ügyfelek jelentősen kevesebb beszélgetést kezdeményeztek, a nem lakossági postpaid előfizetők viszont többet – állapították meg. Míg a hívások fajlagos száma nem, a hívások jellemző hossza az eltelt idővel jelentősen emelkedett, és a szezonalitás is kimutatható volt. A negyedik, de különösen az első negyedévben hosszabbak voltak a telefonhívások, a harmadikban pedig rövidebbek. Az is bebizonyosodott, hogy azokban az időszakokban, amikor a kapcsolásszám csökkent, a hívások ideje megnőtt. A lakossági postpaid előfizetők több időt szántak egy hívásra, mint a prepaid, és mint a nem lakossági postpaid előfizetők. Összességében megállapítható, hogy még ma is szeretünk telefonálni, és hiába a rengeteg üzenetküldési lehetőség, egyre hosszabb hívásokat bonyolítunk ismerőseinkkel – olvasható a tájékoztatásban.