2024 november 14

Ehető QR-kód, avagy süteménnyel a pénzügyek is emészthetőbbek!

Az ilyen akciókra azért van szükség, mert sok gyerek olyan háztartásban nő fel, ahol a szülők egyszerűen nem szívesen beszélnek a pénzről – állítják a Sütibank elnevezésű akció szervezői, akik most több cukrászdában jártak. A finomságok tetejére marcipánból készült QR kódok kerültek, amelyekre rákattintva megtudhattuk, mitől lehet pénzügyileg is édesebb az élet.

Ehető QR-kód….Mi az?

A vidám, pénzügyi tudatosságot növelő módszerekből van bőven a nagyvilágban, de sok jó példát találhatunk itthon is. Az egyik legmeglepőbb módszer az az amerikai képregény, amelyben ufók tanítják a gyerekeket arra, hogy mi az a kamatláb. A képregényt az USA egyik legfontosabb pénzügyi szervezetének tagja, a Federal Reserve Bank of New York tett közzé honlapján. Ha valaki egy rózsaszín kismalactól szeretne többet megtudni arról, hogyan kell beosztani a kemény munkával megszerzett fizetését, manapság arra is van mód: A virtuális malacka telefonos applikációjának köszönhetően, már a 7 éves gyermekünknek is elmagyarázhatjuk, hogy mit jelent valamiért megdolgozni. Magyarországon is sok jó példát találhatunk. Ilyen a Sütibank elnevezésű akció, amely könnyen fogyasztható formában próbálja felhívni a figyelmet a családi pénzügyek tervezésének fontosságára. Az akció legutóbb Bükfürdőn, Ajkán és Budapest környéki kistelepüléseken járt, ahol sütemények és ehető QR-kódok segítségével próbálták bebizonyítani, hogy a nehézségek ellenére is lehet édes az élet, ha pénzügyileg tudatosabbak vagyunk.

Sok helyen tabu ez a téma

Sok gyerek olyan háztartásban nő fel, ahol a szülők egyszerűen nem szívesen beszélnek a pénzről. Ráadásul a legtöbb iskolában nincs pénzügyi oktatás, ezért meglehetősen hiányos a nagyobb gyermekek pénzügyi tájékozottsága. Ez az egyik oka annak, hogy amint a fiatalok elhagyják az iskolát, tanácstalanul állnak súlyos pénzügyi kérdések előtt, beleértve a saját költségvetésük elkészítését és a hosszú távú céljaikhoz megfelelő befektetések, hitelek kiválasztását. Sajnálatos módon a fiatalok nincsenek felkészülve ezekre a kihívásokra.

Erre a komoly problémára kíván rávilágítani játékos módon az a családi program, amelyet legutóbb egy bükfürdői kávézóban szerveztek meg. Az itt kapható sütemények tetejére ehető QR-kódokat is tettek, amelyek a pénzügyi tudatosságot növelő oldalakra vezettek. Mint azt Varga Dorina, a Sütibank akció egyik szervezője elmondta, számos olyan portál létezik, amelyek segíthetnek abban, hogy a szülők játékos módon tudjanak beszélgetni gyerekeikkel a komoly pénzügyi kérdésekről is.

Az eseményen használt egyes QR-kódok például olyan telefonos applikációkra vezettek, amelyeket szülői segítséggel már a 7 éves gyerekek is használhatnak. A Savings Spree elnevezésű játék például bemutatja a munka és pénzkeresés világát és végig vezeti a gyermeket a játék során felhalmozott pénzzel történő döntések meghozatalán. Az applikáció bemutatja azt is, hogy az ember által befolyásolhatatlan események pénzbe kerülhetnek, ezért jó ötlet, ha van egy „esőnapi alap” a váratlan események kifizetésére.

A Monopoly és a képregény is segítheti az oktatást

Természetesen a cukrászdákban klasszikus Monopolyt is játszhattak a gyerekek, a nagyobbaknak pedig olyan QR-kódokat is készítettek, amelyek az angol nyelv tanulásának fontosságára is felhívták a figyelmet. Ez az oka annak, hogy azokat az amerikai, ingyenesen letölthető képregényeket is népszerűsítették a rendezvényeken, amelyeket az USA központi bankrendszere (Federal Reserve System) adott ki és egy kalandos űrutazáson keresztül mutatja be az „univerzum” legfontosabb pénzügyi vonatkozásait.

Komoly dolog is lehet a QR -kód

A játék mellett, a komolyabb pénzügyi változásokra is rávilágítottak az eseményen. Megtudhattuk, hogy egyre több helyen a QR-kódot fizetésre is használhatjuk. Ilyen „fizetős” QR-kódos sütemények elsőként az ajkai Kristály cukrászdában voltak megvásárolhatók még tavaly. Ott ezeket a finomságokat a készpénzes fizetés mellett egy újfajta fizetési móddal is ki lehetett fizetni. Egy megfelelő telefonos applikációnak köszönhetően elég volt, ha a vevők telefonjukat odatették a QR-kód elé és máris teljesíthető volt a fizetés. A Sütibank elnevezésű akció szervezői ezzel a kampánnyal arra kívánták felhívni a figyelmet, hogy ez a kevésbé ismert QR-kódos megoldás is elérhető már a magyar pénzügyi rendszerben és hasznos megoldás lehet majd utazásaink során. Néhány QR-kód pedig a Raiffeisen Bank oldalára vezetett, ahol a szülők részletesen megismerkedhettek a QR-kódos fizetések valódi előnyeivel.

A Sütibanknak nem ez az első kampánya

Korábban már több ezer pénzalakú süteményt adtak el a cukrászdákban. A játékos akciótól akkor azt várták, hogy növekedjék a diákok pénzügyi tervezési képessége, valamint a tudatos megtakarítással kapcsolatos érzékenységük. Decemberben tíz cukrászdában szervezték meg az „Egy csésze szeretet” elnevezésű akciót, amelynek keretében a sütemények mellett, a teát is QR-kód segítségével lehetett kifizetni, a bevételből pedig a pénzügyi tudatosságot növelő játékokat is vásároltak rászoruló gyerekeknek.

Irány a Pénzmúzeum!

Legközelebb a Sütibank március 15-én nyit ki, amikor a gyerekek megkóstolhatják az ehető Kossuth bankót és QR-kódos süteményeket is vásárolhatnak a szülők. Az akcióban szeretnének együttműködni a hamarosan Budapesten nyíló Pénzmúzeummal is, szeretnék, ha a jövőben a múzeum honlapjára vezető QR-kódok is kerülhetnének a süteményekre. Mint ismert: a Magyar Nemzeti Bank megtízszerezve korábbi Pénzmúzeum méreteit, közel 2400 négyzetméteren várja március közepétől a látogatókat. A múzeum honlapja szerint, a kiállítás a pénz öt funkcióján keresztül vezeti be a látogatókat a pénzügyek és a gazdaság világába, egészen a Kincstárig, ahol valódi aranytömböt is megérinthetnek majd a látogatók.