2024 november 16

Az online tér lehet az elektronikus fizetés új motorja

A harmadik negyedévben is folytatódott a hazai elektronikus fizetési piac bővülése, amit a kül- és belföldi turizmus mellett a változó fizetési szokások és az emelkedő infláció is fűtött. A július-szeptemberi időszakban Magyar Nemzeti Bank adatai alapján az előző év azonos időszakával összehasonlítva a tranzakciók száma 20 százalék feletti mértékben bővült, értékük pedig harmadával emelkedett. Míg a fizikai elfogadóhelyek és terminálok száma számottevően nem változott a harmadik negyedévben, addig az internetes elfogadóhelyek száma először lépte át a 40 ezret.

Éves összeshasonlításban 18 százalékkal, 2022. második negyedévéhez képest pedig 5 százalékkal növekedett a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal belföldön indított tranzakciók száma – olvasható ki a Magyar Nemzeti Bank 2022 júliusa és szeptembere közötti időszakra vonatkozó pénzforgalmi statisztikájából[1].

A tranzakciók értéke az előző negyedévhez képest 18 százalékkal, míg éves összehasonlításban már közel harmadával – 29 százalékkal – emelkedett és 3184 milliárd forintos összértékkel újabb abszolút rekordot ért el. A tranzakciók értékének látványos emelkedéséhez azonban már az emelkedő infláció is hozzájárult, ami a készpénzfelvételek számának – éves szinten -2,4 százalék – és értékének – éves szinten +10 százalék – alakulása is alátámaszt.

A bővülés határokon átnyúló természetéről és a turizmus erősödéséről tanúskodik, hogy a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal külföldön lebonyolított tranzakciók darabszáma éves összehasonlításban 24 százalékkal, míg értékük 53 százalékkal növekedett és 560 milliárd forintos összértéke jelentősen meghaladta az eddigi legmagasabb, 478 milliárd forintos maximumot.

A harmadik negyedévben a pénzforgalmi infrastruktúrában a fizikai elfogadóhelyek és POS terminálok számát tekintve nem történt jelentős változás, egyedül az online elfogadóhelyek száma növekedett a megelőző negyedévhez képest 3 – éves összehasonlításban 26,5 százalékkal –, ezzel először átlépve a 40 ezres darabszámot.

„Bár a korábbiakhoz képest kevésbé lendületesen, de most is növekedett a fizikai kártyaelfogadóhelyek száma, így negyedévről-negyedévre egyre több helyen fizethetnek a vásárlók bankkártyával vagy okostelefonnal. Az online elfogadóhelyek számának jelentős emelkedése pedig ismét rámutat arra, hogy ebben a szegmensben még hatalmas lehetőségek vannak. Az online kereskedelem terjedését a koronavírus járvány következtében megváltozott vásárlási szokások és gazdasági körülmények is erősítették és a jövőt tekintve is az elmúlt negyedévekhez hasonló, kétszámjegyű bővülésre számítunk” – mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment vezetője.

Az OTP Csoport elektronikus fizetési megoldásai között már elérhető olyan alkalmazás is, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. A SimpleBusiness applikációt kezdő- vagy 30 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak javasolja az OTP Csoport. Magasabb árbevétel esetén a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria- és SZÉP kártyák elfogadására is alkalmas POS-terminál igénylését ajánlja a hitelintézet.

A tájékoztatás nem teljes körű és nem minősül ajánlattételnek, célja kizárólag a figyelem felkeltése. A fenti termékek és szolgáltatások részletes feltételeiről az ismert csatornákon keresztül tájékozódhatnak. Az OTP Bank fenntartja annak jogát, hogy a közleményben szereplő termékek és szolgáltatások kondícióit módosítsa.

[1] https://statisztika.mnb.hu/publikacios-temak/penzforgalmi-adatok/penzforgalmi-adatkozlesek/tajekoztato—penzforgalom