2024 november 13

Az önbizalom építése a sikeres nyelvtanulás egyik kulcsa

Ma már rendkívül sokféle nyelvtanfolyammal, tanítási módszerrel találkozhatunk. Miért törik bele mégis sokaknak a bicskája a nyelvtanulásba? Miért utálják annyian a német nyelvet? Létezik olyan, hogy valakinek egyszerűen nincs nyelvérzéke? Szakértőnk elmeséli eddigi tapasztalatait a nyelvtanulók élményeiről.

A nyelvi képzések – különösen a németórák – többsége a nyelvtani tudás fejlesztésére helyezi a hangsúlyt, ami bár hasznos és szükséges, de éppennyire elengedhetetlen a beszédkészség erősítése is. Erre a klasszikus iskolai oktatásban nem jut elég idő, hiszen a tanárnak haladnia kell a tanmenettel.

„Rengetegen akadnak el a nyelvtanulásban azért, mert a képzés során nem érzik a haladást, kudarcélményeket gyűjtenek, ami önbizalomhiányhoz és a motiváció elvesztéséhez vezet” – mondta Lupán Ágnes németnyelv-tanár, a Lupán Német Online nyelviskola alapítója. Ágnes elmesélte, hogy sokan úgy érkeznek hozzá, hogy utálják a németet, és rettegnek attól, hogy németül kelljen beszélniük.

Annak érdekében, hogy a tanulók, külföldre költözők a gyakorlati életben is tudják használni a németet, nyelviskolájában önbizalomépítő, beszédcentrikus oktatási struktúrát alakított ki, amellyel gyorsan lehet használható nyelvtudást szerezni.

Mindenki másképp csinálja

Van, aki az egyéni nyelvtanulásban hisz, amikor a tanár kizárólag vele foglalkozik, rá koncentrál, és van, aki csoportban tud felszabadultan működni. Fontos, hogy mindenki azt a formát választhassa, ami számára testhezálló, és hozzásegíti céljai eléréséhez.

„Azt vallom, hogy mindenki meg tud tanulni németül, kivéve az, aki nem akar. Nagyon nagy károkat tud okozni, ha valakiben azt a meggyőződést ültetik el, hogy neki nincs nyelvérzéke, ilyen ugyanis nem létezik. Csupán a helyes módszert kell megtalálni, ami viszont az oktató feladata” – osztotta meg a többféle nyelv tanulása és tanítása nyomán szerzett tapasztalatait a szakember.

Az emberek különböző élethelyzetekben kezdik el a nyelvtanulást, van, aki egy fárasztó munkanap után tud rá időt szakítani, van, aki két állás között, van, aki kisgyerek mellett, van, aki érettségi előtt – ezért mindannyian rugalmas hozzáállást igényelnek, mind az időbeosztásban, mind a tananyag összeállítása során.

A tankönyvi anyagon túl

A nyelvoktatásban kulcsszerepe van az élő nyelv tanításának, viszont az aktuális trendeket a tankönyvek kis mértékben tudják csak követni. Fontos, hogy a tanulók ismerjék a nyelvtanilag helyes mondatszerkezeteket, de amellett a hétköznapi, adott tájegységre jellemző szóhasználatba is betekintést nyerjenek. Hiszen amikor egy édesanyának a gyermekét kell orvoshoz vinnie, nem az a lényeg, hogy tökéletesen használja a KATI szórendet, hanem hogy pontosan megértsék egymást a doktorral.

„A szókincs fejlesztése időigényes folyamat, amihez a napi rendszeres gyakorlás elengedhetetlen. Az emberek hajlamosak arra, hogy alulértékeljék a saját fejlődésüket, ezért szükség van egy külső szemlélőre, aki visszacsatolást nyújthat. Én abban hiszek, hogy minden apró lépcsőfok megtétele hasznos és értékelendő, és hosszú távon ez a pozitív hozzáállás vezet eredményhez” – emelte ki Lupán Ágnes. Hozzátette: „Amikor szavakat tanulunk, érdemes azokat témakörök szerint csoportosítani, mert így az agyunk kapcsolatot teremt közöttük, ezzel segítve a későbbiekben a felidézésüket. Emellett az is fontos, hogy a szavakkal minél többször találkozzunk, hallgassunk, olvassunk sokat és sokfélét az adott nyelven. Nekem nagy barátom a passzív tudás, mert azt gyerekjáték előcsalogatni. Amit egyszer már megtanultunk, kizárt, hogy ne raktároztuk volna el, és ne lehessen újra előhívni.”

Fontos eloszlatni azokat a tévhiteket, melyek a »fegyelmezett, precíz« német emberekkel kapcsolatban élnek bennünk. A német főnökök, bolti eladók, benzinkutasok nem azt várják el tőlünk, hogy tökéletesen és választékosan beszéljünk, csak annyit, hogy értsük meg egymást.”

Gyorsítósáv szükség idején

Lupán Német Online nyelviskola növendékeit nagy részben a már német nyelvterületen – Németországban, Ausztriában, Svájcban – élő magyarok teszik ki, de vannak olyan Magyarországon tartózkodó diákjai is, akik kiköltözés előtt állnak, vagy más okból kívánják erősíteni nyelvtudásukat. Számukra kínál gyors, személyre szabott fejlődési lehetőséget a nyelvtanulásban, illetve októbertől már felkészítést is a német nyelven történő ügyintézések lebonyolításához a 11 éve német nyelvterületen élő szakember.

Ugyanis hiába van valakinek tökéletes tankönyvi nyelvtudása, ha emellett nem jártas a helyi ügyintézés finomságaiban, úgymint bankszámlanyitás, telefon- és internet-előfizetés, tb-ügyintézés, lakásbérlés vagy -vásárlás és még megannyi téma, amelyek csak érintőlegesen vagy egyáltalán nem szerepelnek a tankönyvekben, viszont amikkel mindenki óhatatlanul találkozik, ha külföldön él vagy külföldre költözik. A nyelviskola ezeken a területeken is segítő kezet nyújt.

„Mi nem azt ígérjük, hogy mindenki helyett mindent megoldunk, inkább megmutatjuk a hozzánk fordulóknak azt, hogy egyedül is képesek boldogulni. Segítünk nekik felépíteni azt a fajta magabiztosságot, hogy ne essenek kétségbe egy-egy kihívás kapcsán, tudják, minek hol érdemes utánanézni, hogyan induljanak el a megoldás irányába” – hangsúlyozta Lupán Ágnes.