
Az Airbus módosítja a spanyol és a francia kormánnyal kötöttszerződéseket
Azokat az úgynevezett visszatérítendő befektetési megállapodásokat módosítják, amelyek keretében a kormányok támogatást nyújtottak az Airbus nagy hatótávolságú, szélestörzsű utasszállító repülőgépe, az A350-es típus fejlesztéséhez. Konkrétan ez azt jelenti, hogy az Airbus hajlandó nagyobb kamatot fizetni két olyan hitel után, amelyet az A350-es típus fejlesztéséhez kapott a francia és a spanyol kormánytól. A dpa hírügynökség iparági forrásokból úgy értesült, hogy a brit és a német kormánnyal már módosították a vonatkozó szerződéseket. A világ legnagyobb utasszállító repülőgépét, az A380-as Superjumbót illetően az Airbus álláspontja szerint már nincs jelentősége a megállapodásoknak, mert kereslet hiányában leállították a gyártását. Az Egyesült Államok, valamint a Németországot, Franciaországot, Nagy-Britanniát és Spanyolországot képviselő Európai Bizottság között 2004 óta dúl ádáz vita a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, az amerikai Boeing és az európai Airbus szubvencionálásáról. A WTO vitarendezési testülete 2018 májusában az Európai Uniót, 2019 áprilisában viszont az Egyesült Államokat marasztalta el. A WTO háromtagú választottbírósága tavaly októberben kimondta, hogy évi 7,5 milliárd dollár kárt okoztak az Egyesült Államoknak az Airbus európai repülőgépgyártónak kölcsönök formájában nyújtott, tiltott uniós támogatások. Ezért engedélyezte, hogy az Egyesült Államok 10, illetve 25 százalékos büntetővámot vessen ki 7,5 milliárd dollár értékű európai termékre. Az unió kártérítési igényéről még nem született döntés. Az Airbus álláspontja szerint a megállapodások módosításával – a WTO szabályaival összhangban álló kamatlábak és kockázatértékelési referenciaértékek beemelésével – eleget tettek a WTO minden követelésének. Az Európai Bizottság is úgy vélekedett, hogy ezzel okafogyottá váltak az amerikai büntetővámok, ezért Washingtonnak azonnal meg kell szüntetnie azokat.