Visszatér a Yugo – Az első prototípus extrém útja a Kilimandzsáróig hajt
A legendás Yugo visszatérhet! A márka jogait megszerezték, és 2027-re várható az első prototípus. Az új modell ismét az olcsó autók piacát célozza, miközben egy merész PR-akcióval bizonyítaná tartósságát a Kilimandzsáróig tartó túrán.

A Yugo visszatérhet – újraéledhet a legendás olcsó autómárka
A valaha eladott egyik legolcsóbb autó, a Yugo, visszatérhet a piacra. Bár az Egyesült Államokban való újbóli megjelenése nem valószínű, a márka Kelet-Európában és a Balkánon ismét népszerűvé válhat. A jogokat Aleksandar Bjelić szerb professzor szerezte meg, és már készülnek a vázlatok egy modern Yugo hatchback dizájnjáról.- számolt be az autó visszatéréséről a Car and Driver magazin.
Az új Yugo tervei és céljai
A Yugo egykor a Zastava Yugo GV néven volt ismert, és 3990 dolláros induló árával a legolcsóbb autóként vonult be a történelembe. Az új modell fejlesztése még a koncepciós fázisban van, de a tervek szerint 2027-re elkészülhet az első prototípus. Az első vázlatokat Darko Marčeta szerb tervező készíti.
A megújult Yugo ismét az alacsony árú autók szegmensét célozza meg, és valószínűleg egy másik autógyártó technikai alapjait használja majd fel. A márkatulajdonos szerint egy kis benzinmotorral szerelt modell várható, amely a kelet-európai piacokon újra sikeressé válhat.

Az ikonikus márka múltja és visszatérése
Az első Yugo 1980-ban jelent meg, és a Fiat 127 alapjaira épült. Bár az autó kezdetben népszerű volt olcsó ára miatt, hamar hírhedtté vált megbízhatatlansága és gyenge minősége miatt. A délszláv háború és a Zastava gyár 1999-es bombázása tovább súlyosbította a helyzetet, végül a gyártás 2008-ban megszűnt.
Az új Yugo első PR-akciója egy klasszikus Zastava modellekkel történő útvonal lesz Kragujevacból a Kilimandzsáróig. Ez az expedíció követi az 1975-ös öt Zastava 101-es csoport túráját, amely a tartósság bizonyítására szolgált. Ha a modern expedíció sikeres lesz, az növelheti a márka hitelességét és segíthet a piaci bevezetésben.
Visszatérhet az USA-ba?
Bár a kultikus rajongók örülnének egy amerikai visszatérésnek, az új Yugo nem valószínű, hogy megjelenik az Egyesült Államok piacán. A márka rossz hírneve és a korábbi minőségi problémák miatt üzleti szempontból nem lenne kifizetődő az amerikai piacra való visszatérés.
Jelenleg a Nissan Versa a legolcsóbb új autó az Egyesült Államokban, 18 330 dolláros alapáron, ötfokozatú kézi sebességváltóval. Inflációval kiigazítva az eredeti Yugo ára ennek csupán a fele lenne. Érdekesség, hogy egykor a Yugo hátsó ablakfűtéséről az a vicc terjedt, hogy arra szolgált, hogy melegen tartsa az ember kezét, miközben tolja az autót – míg ma már senki sem kérdőjelezi meg, miért van ilyen a Versában.
Mindezek ellenére a Yugo visszatérése egy izgalmas új fejezetet nyithat a megfizethető autók piacán, különösen Kelet-Európában, ahol az autó ikonikus státuszt élvez.
A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!
Címlapkép forrása: Yugo