
Véget ér a Porsche sikerszériája? – Brutálisan zuhan a német luxusautómárka
Jelentős visszaesést jelentett a Porsche az idei első negyedévre. A működési eredmény több mint 40 százalékkal csökkent, a kínai eladások gyengélkednek, az amerikai vámok pedig már százmilliós károkat okoznak a német luxusautó-gyártónak.

Jelentős visszaesést jelentett a Porsche az idei első negyedévre. Forrás: Unsplash
Működési profitja 40,6 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest, így csupán 760 millió euró lett a korábbi 1,282 milliárd euróval szemben. A negyedéves bevétel is csökkent, 8,86 milliárd euróra. Ez 1,7 százalékos visszaesést jelent – közölte a Reuters a Volkswagen-csoporthoz tartozó Porsche kedden kihozott eredményeit.
Az autókiszállítások száma 71 470 darabra csökkent, ami 7,9 százalékos esés az előző évhez képest. Különösen Kínában volt gyenge a kereslet. Az amerikai vámok pedig legalább 100 millió eurós veszteséget okoztak már a második negyedév első hónapjában.
Mivel nincs amerikai gyártás, a Porsche részvényárfolyama év eleje óta eltelt időszakban 25 százalékot zuhant. A befektetői bizalom csökkenése is megrendült, mióta a többségi tulajdonos, a Volkswagen 2022-ben bevezette a tőzsdére.
Nincs amerikai gyártás, jön a fogyasztói áthárítás?
A cég amerikai jelenlétét nehezíti, hogy nem rendelkezik helyi gyártóbázissal. Így minden járművet importálnak, ami teljes vámtartalmat jelentl. Jochen Breckner pénzügyi igazgató szerint egyelőre nem tettek ellenintézkedéseket, de amennyiben a magasabb tarifák tartósak maradnak, a költségek egy részét kénytelenek lesznek áthárítani a fogyasztókra.
Az elemzők többször is megkérdezték Jochen Breckner pénzügyi vezetőt, hogy hogyan mit tesz a vállalat, hogy helyreálljon a bizalom
Breckner elmondta, hogy a vámok legalább 100 millió eurós (114 millió dolláros) veszteséget okoztak áprilisban és májusban. Az autógyártó eddig nem emelte az árait, de megteszi, ha a vámok továbbra is érvényben maradnak.
„Egy nagyon különleges és kihívásokkal teli helyzetet látunk” – mondta Breckner. Az okok többrétűek. Szerinte a kínai kereslet csökkenése, a vártnál lassabb elektromos járművekre való átállás és az amerikai vámok miatt áll a cég ilyen helyzetben
Azt mondta, hogy a Porsche alacsony járműeladási adatai miatt jelenleg nincs értelme az Egyesült Államokba történő gyártás lokalizálásának, még akkor sem, ha a csoport egy másik VW márkával működne együtt.
Romló előrejelzések, visszafogott profitvárakozások
A Porsche emiatt csökkentette idei pénzügyi előrejelzéseit is:
-
A várt bevételt 39–40 milliárd euróról 37–38 milliárd euróra mérsékelte,
-
A működési profitmarzs várakozását pedig 10–12 százalékról 6,5–8,5 százalékra vágta vissza.
A globális gazdasági környezet, az ellátási láncok újrarendeződése és a geopolitikai feszültségek egyre látványosabban kezdik éreztetni hatásukat a prémiumautó-piacokon is – még a Porschéhez hasonló márkák sem mentesek a külső sokkoktól.
Címlapkép forrása: Unsplash