2025 április 02

Lebuktak a roncsbizniszben, brutális EU-bírságot kaptak – Összebeszéltek az újrahasznosításról, most fizethetnek

Több mint 15 évig tartó kartellezésért sújtott le az EU a világ legnagyobb autógyártóira. A Volkswagen, a Stellantis, a Renault-Nissan és mások közel 500 millió dolláros bírságot kaptak, amiért titkos megállapodásokkal próbálták elnyomni a környezetbarát újrahasznosítást.

Milliárdos bírság az autógyártóknak, kartellezésen kapták a Volkswagen és a Stellantis csoportot

Az Európai Unió versenyhatósága példaértékű bírságot szabott ki kedden. Összesen 458 millió eurót (495 millió dollárt) kell megfizetnie a világ legnagyobb autógyártói közé tartozó cégeknek, köztük a Volkswagennek, a Stellantisnak, a Renault-Nissannak és a Fordnak. A bírság oka egy éveken át tartó kartelltevékenység, amely az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatos piaci versenyt torzította – számolt be a Reuters a bírságról.

Mi történt pontosan?

A Bizottság szerint a gyártók 2002 és 2017 között titkos egyezségeket kötöttek arról, hogy nem reklámozzák az újrahasznosítás arányát az új járműveikben. Továbbá nem fizetnek az autóbontóknak a járművek feldolgozásáért – pedig az uniós szabályok szerint kötelesek lennének viselni ezek költségeit. Mindez azt jelentette, hogy a gyártók mesterségesen alacsonyan tartották az újrahasznosítási költségeiket, és elnyomták a fogyasztói igényeket a környezetbarát megoldások iránt.

Kik a fő felelősök, és mennyit fizetnek?

A legnagyobb bírság a Volkswagenre esett, amelynek 127,69 millió eurót kell fizetnie. A Renault-Nissan 81,46 millió eurót, a Stellantis 74,93 milliót, míg a Ford 41,46 millió eurót kénytelen átutalni Brüsszelnek. A Mercedes-Benz ezúttal elkerülte a büntetést, mivel korábban együttműködött a hatóságokkal, és figyelmeztetett a kartell létezésére.

A gyártókat összefogó iparági szövetség, az ACEA is célkeresztbe került és 500 000 eurós bírságot kapott. Minden érintett vállalat elismerte a jogsértést. A Bizottság így tíz százalékos engedményt adott a büntetésekből.

Mit jelent ez a jövőre nézve?

Teresa Ribera, az EU trösztellenes főnöke hangsúlyozta:

„Nem tűrünk el semmilyen kartellt, különösen akkor nem, ha az a fogyasztók tájékozatlanságára és a környezetbarát megoldások elnyomására épül.”

A mostani bírság nemcsak komoly pénzügyi veszteséget jelent az érintett autógyártóknak, hanem súlyos reputációs kockázatot is hordoz. Mivel a környezetvédelmi szempontok egyre fontosabb szerepet játszanak a vásárlói döntésekben.

Címlapkép forrása: Unsplash