2025 június 14

Tíz évnél idősebb autó? Az EU évente műszakit javasol – Magyarország nemet mondott

Magyarország nem támogatja az Európai Bizottság új javaslatát, amely szerint a tíz évnél idősebb autóknak évente kellene műszaki vizsgára menniük. A kormány szerint az intézkedés aránytalan terheket róna a lakosságra, miközben a várható biztonsági és környezetvédelmi előnyök csekélyek.

Magyarország nemet mond az éves műszakira nem támogatja az uniós szigorítást

A magyar kormány elutasítja az Európai Bizottság tervét, amely kötelező éves műszaki vizsgálatot írna elő a tíz évnél idősebb járműveknek. Az álláspont szerint a javaslat túlzott anyagi és adminisztratív terhet jelentene az állampolgárok és a hatóságok számára.

Uniós javaslat szerint évente kötelező a műszaki vizsga a régebbi autókra

Az Európai Bizottság áprilisbanúj jogszabály módosítási javaslatot nyújtott be a 2014/45/EU irányelv kapcsán, amely a gépjárművek és pótkocsik időszakos műszaki vizsgálatát szabályozza. A tervezet szerint a tíz évnél idősebb M1 kategóriájú személyautók és N1 kategóriájú kisteherautók esetében évente lenne kötelező a vizsgálat. A módosítás célja, hogy a technológiai fejlődést például az elektromos és hibrid járművek elterjedését beépítsék a vizsgálati módszertanokba.

Magyarország hivatalosan is elutasította a tervet

A javaslatot először a Közlekedési Tanács június 5-i ülésén tárgyalták. Nagy Bálint közlekedési államtitkár a tanácskozáson megerősítette: Magyarország nem támogatja a tíz évnél idősebb gépjárművek éves műszaki vizsgálatát előíró módosítást. A kormány álláspontja szerint bár a közlekedésbiztonság és a környezetvédelem fontos cél, a tervezet aránytalanul nagy anyagi és adminisztratív terheket róna a lakosságra és a hatóságokra.

Az idősebb autók tulajdonosaira aránytalan terheket ró a szabály

A magyar fél szerint a javasolt változtatás különösen azokat a tagállamokat sújtaná, ahol a járműállomány jelentős része tíz évnél idősebb. A közlemény hangsúlyozza, az intézkedés költségei és hatásai nincsenek egyensúlyban, az állampolgárokra nehezedő többlet terhe nem igazolható a közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi előnyökkel. Emiatt Magyarország nem támogatja a jelenlegi műszaki vizsgarendszer átalakítását.

Több tagállam is aggályokat fogalmazott meg

Magyarország mellett több más uniós ország is fenntartásait fejezte ki a javaslattal kapcsolatban. Az irányelv módosításának tárgyalása jelenleg az Európai Tanács illetékes munkacsoportjában folytatódik, a végső döntés még nem született meg.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.