Több kínai autógyártó és a BMW mellett a Tesla is jogi lépéseket tesz a Kínából származó elektromos autókra kivetett európai uniós büntetővámok ellen.
A Tesla, a BMW és több kínai autógyártó, köztük a BYD, Geely és SAIC, jogi lépéseket tesz az Európai Unió által a Kínában gyártott elektromos autókra kivetett büntetővámok ellen. Az ügy középpontjában az EU október végén bevezetett pótvámjai állnak, amelyek a szubvencióellenes vizsgálat eredményeként születtek. – számolt be a Reuters az autóvállalatok lépéséről.
A vámok mértéke és hatása
A kiegészítő vámok mértéke gyártónként eltérő: a BYD 17%-os, a SAIC pedig 35,3%-os vámot fizet a szokásos 10%-os vámokon felül. A BMW elektromos Mini modelljeire 20,7%-os pótvám vonatkozik, míg a Tesla sanghaji üzemében gyártott Model 3-as járműveire 7,8%-os pótvámot szabtak ki, amely alacsonyabb, mint bármelyik másik gyártónál.
Tesla és más gyártók jogi lépései
A Tesla múlt szerdán nyújtotta be panaszát az Európai Bíróság Törvényszékéhez, amely az EU Bírósága két kamarája közül az alsóbb szintű. A bírósági dokumentumok szerint az amerikai gyártó kifogásait a megadott határidőn belül nyújtotta be. A Törvényszéken folyó eljárások általában 18 hónapig tartanak, és a döntés ellen fellebbezésre is van lehetőség.
Miért vezette be az EU a kiegészítő vámokat?
Az EU szerint a kínai autógyártók jelentős állami támogatásokból profitálnak, amelyek torzítják a piaci versenyt. A támogatás magyarázza a szigorúbb vám bevezetését az ilyen gyártók termékeire. Az intézkedések célja a tisztességes versenyfeltételek megteremtése az európai autógyártók számára.
A kereskedelmi konfliktus mélyül
A pótvámok azonban nemcsak a kínai gyártókat, hanem azokat a globális cégeket is érintik, amelyek Kínában gyártanak az európai piacra szánt modelleket. Ez különösen érzékenyen érinti a BMW-t és a Teslát, amelyek jelentős mennyiségű elektromos járművet importálnak Kínából. Az extra vámok növelik az importált járművek költségeit, amelyeket vagy a vásárlókra hárítanak, vagy a gyártók profitját csökkentik.
A pereskedés lehetséges kimenetele
A Törvényszéken indított jogi eljárások eredménye kulcsfontosságú lehet az elektromos autók piaci jövőjére. Ha a bíróság a gyártók javára dönt, az megkérdőjelezheti az EU szubvencióellenes politikáját és pótvám-rendszerét. Ezzel szemben, ha az EU álláspontját erősítik meg, az a kínai gyártók számára még nagyobb versenyhátrányt jelenthet az európai piacon.
Az EU pótvámjai körüli vita mélyíti a kereskedelmi konfliktust, miközben rávilágít a globális autópiac szabályozásának összetettségére. A Tesla, a BMW és kínai gyártók jogi lépései nemcsak a vámok mértékét, hanem az európai piacra gyakorolt hatásaikat is vizsgálat alá helyezik. Az eljárás kimenetele jelentős hatással lehet az elektromosautó-ipar jövőjére és a nemzetközi kereskedelem dinamikájára.