
Összeomlott a Nissan? – Tízezres elbocsátás, bezárt gyárak és brutális veszteség. Itt a teljes történet
Történelmi mélypontra jutott a Nissan, 4,5 milliárd dolláros veszteség, 20 ezer elbocsátás, 7 bezárásra ítélt gyár. A japán autógyártó viharos évet zárt. Most brutális átalakításba kezdett, hogy megmentse, ami még menthető. Az új vezérigazgató 500 milliárd jenes költségvágásra készül, miközben a cég múltbéli hibáival és a kínai elektromos verseny szorításával is küzd. Magyarországot mennyire érinti majd az elbocsátási hullám?

Miért kell a Nissannak 20 ezer dolgozót elbocsátani? Forrás: Nissan
Veszteségbe fordult a Nissan, világszerte 20 ezer munkahely szűnhet meg
Súlyos veszteséggel zárta legutóbbi pénzügyi évét a Nissan. A japán autógyártó 4,5 milliárd dolláros mínuszt jelentett, miközben gyengültek az amerikai és kínai eladásai, és bizonytalanok a vámháborús kilátások. A vállalat drasztikus leépítésekkel és gyártóegységek bezárásával reagál. A vállalat súlyos átalakításba kezd, miután eladási gondokkal, vezetőváltással és piaci nyomással is küzd – számolt be a Nissan drasztikus lépéséről a Reuters.
Egy év alatt fordult veszteségbe
A japán autóvállalat kedden új költségvetést jelentett be. A bevétel is drasztikusan csökkent 0,4 százalékkal, 12,63 ezermilliárd jenre. A cég nem tett közzé előrejelzést az új pénzügyi évre vonatkozólag. Az oka a kiszámíthatatlan helyzet az amerikai vámintézkedések és a kínai verseny miatt.
A Nissan a 2024 márciusában zárult pénzügyi évben 670,9 milliárd jen (kb. 4,5 milliárd dollár) veszteséget könyvelt el, szemben az egy évvel korábbi 426,7 milliárd jenes nyereséggel. A vállalat üzemi eredménye is csaknem 88 százalékkal csökkent, 69,8 milliárd jenre.
Drasztikus lépésekről döntött a Nissan, gyárakat zár be és tömeges elbocsátás
A Nissan válaszul 20 ezer munkahelyet számol fel világszerte, ami a teljes munkaerő 15 százalékát érinti. A leépítés részeként újabb 11 ezer munkahely megszüntetését jelentette be, így az összes leépítés már 20 ezer főt érint. Emellett hét gyárat bezár, így már csak 10 autóüzemet fog működtetni a vállalat.
Ezzel a lépéssel kívánja lezárni a viharos évet, amelyben a japán autógyártó küzdött a talpon maradásért. Az alkatrész ellátást is átszervezik. Hetven százalékos csökkentést remélnek ezzel a lépéssel.
Ez a vállalat legsúlyosabb szerkezeti átalakítása az elmúlt évtizedben, célja pedig a költségek visszafogása és a hosszú távú fenntarthatóság biztosítása.
Új vezérigazgató Espinoza drasztikus lépéseket tervez
Az új vezérigazgató, Ivan Espinosa összesen mintegy 500 milliárd jenes költségmegtakarítást céloz meg. De nehéz feladat előtt áll, hogy megfordítsa az autógyártót, amelynek egykor hatalmas márkaértéke erodálódott.
„Az éves pénzügyi eredményeink intő jelnek számítanak. A valóság egyértelmű. A változó költségeink emelkednek. Az állandó költségeink magasabbak, mint amit a jelenlegi bevételeink elbírnak” – mondta Espinosa a vállalat sajtótájékoztatóján.
Mi vezetett idáig?
A Nissan válságát gyenge amerikai és kínai eladások, valamint múltbeli stratégiai hibák idézték elő. Elemzők szerint a vállalat Carlos Ghosn korábbi vezetése alatt túlfókuszált a mennyiségi növekedésre, leárazásokkal és elavult modellekkel.
Az elöregedő modellpalettát most igyekeznek frissíteni, miközben a cég a Honda-val is tárgyalt esetleges egyesülésről. A versenytársak – főként kínai elektromosautó-gyártók – agresszív térnyerése további nyomást helyez a Nissanra.
Címlapkép forrása: Nissan