2025 április 20

Peking lép a halálos autóbaleset után – Tilos lesz önvezetőként hirdetni az autókat

Halálos autbaleset után szigorít Kína. Mostantól tilos az „önvezető” kifejezést használni, és az ADAS-rendszerek frissítéseit is csak hatósági jóváhagyással lehet végrehajtani. Az új szabályozás szigorítja a szoftverfrissítések engedélyezését is, érintve olyan nagy szereplőket, mint a Huawei, BYD és Toyota. Túl messzire ment az „okos vezetés”? 

Kína a halálos autóbaleset miatt betiltja az önvezető szlogen használatát az autóreklámozásokban. Forrás: Unsplash

A kínai hatóságok komoly szigorításokat vezettek be az ADAS-rendszerek (fejlett vezetéstámogató rendszerek) reklámozására és frissítésére vonatkozóan, miután egy Xiaomi elektromos autó halálos balesetet okozott. Az új előírások minden gyártóra, köztük a Huawei-re és a BYD-re is vonatkoznak.

Az autógyártók többé nem használhatják az „önvezető” vagy „okos vezetés” kifejezést reklámjaikban, ha valójában csak részleges vezetéstámogató funkciókról van szó. A döntés azután született, hogy márciusban a Xiaomi SU7 egyik alapmodellje halálos balesetet szenvedett – az autó 97 km/h-s sebességgel csapódott betonfalnak, röviddel azután, hogy a vezető átvette az irányítást a rendszer által biztosított automatikus üzemmódból – számolt be a Reuters a kínai ipari minisztérium bejelentéséről

Az új szabályozásban nincs több frissítés engedély nélkül

A minisztérium emellett részletes tájékoztatót adott a februárban bevezetett új szabályozásról, amely az ADAS-funkciókra vonatkozó szoftverfrissítésekre is kiterjed:

  • A gyártók nem végezhetnek távfrissítést hatósági engedély nélkül.

  • A frissítésekhez előzetes tesztelés és megbízhatósági igazolás szükséges.

  • A szabályozás a már értékesített járművekre is vonatkozik.

Az intézkedések célja a technológiai fejlesztések biztonságának növelése, valamint a fogyasztók félrevezetésének megakadályozása a vezetési automatizáció szintjét illetően.

Huawei, BYD, Toyota is érintett

A bejelentésre szervezett szakmai egyeztetésen több gyártó is részt vett, köztük a Huawei, amely jelenleg legalább hét márka – például az Audi – számára szállít ADAS-megoldásokat. A kínai piacon egyre élesebb a verseny az „okos” elektromos járművek fejlesztésében:

  • A BYD februárban több mint 20 modelljét dobta piacra ingyenes vezetéstámogató rendszerrel, 10 ezer dollár alatti áron.

  • A Leapmotor és a Toyota szintén hasonló árkategóriában kínálnak ADAS-funkciós modelleket.

Szigorítás vezetnek be az akkumulátoroknál is

Peking a járművek akkumulátoraira vonatkozó előírásokat is módosítja, különösen a tűz- és robbanásveszély megelőzése érdekében. Ez a döntés várhatóan hatással lesz az EV-gyártók fejlesztési stratégiáira is.

Címlapkép forrása: Unsplash