Két évtizedes mélyponton a brit autóipar, tarolt a Tesla
Megsínylette az elmúlt időszakot az autóipar, a szektort különösen súlyosan érintette a koronavírus és a globális alkatrész- és chiphiány. Nagy-Britanniában éves szinten idén januárban és februárban is nőtt az új autó eladások száma, ezzel hosszú idő után felépülésre utaló jeleket láthattunk a szektorban. Márciusban azonban megszakadt a széria és éves szinten nagy mértékben lecsökkent az új autó eladások száma.
A Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) által nyilvánosságra hozott friss adatok szerint 2022 márciusában összesen 243 479 darab új autót regisztráltak az Egyesült Királyságban, ami 14.3 százalékos visszaesést jelent a tavalyi év azonos periódusához képest. Az SMMT adatai szerint az idei év harmadik hónapja volt a leggyengébb március egészen 1998 óta.
Tarolt a Tesla Nagy-Britanniában is.
Márciusban a Tesla Model Y és a Tesla Model 3 volt a két legkeresettebb személyautó a szigetországban. Korábbi cikkünkben is foglalkoztunk vele, hogy úgy tűnik a Tesla az ellátási lánccal kapcsolatos problémák kezelésében óriási versenyelőnnyel rendelkezik. Míg a legtöbb autógyártó eladási számai meredeken csökkennek, a Tesla továbbra is magabiztosan vezeti a piacot.
Márciusban 6464 darab Tesla Model Y-t és 6457 darab Tesla Model 3-at regisztráltak Nagy-Britanniában. A Tesla általában tömegesen regisztrálja az új autókat amikor egy-egy szállítmány befut az ország kikötőibe. A Tesla még a hétvégén hozta nyilvánosságra az első negyedéves szállítási számait. 2022 első negyedévében globálisan 310 048 darab elektromos Tesla modell talált gazdára, ami éves szinten közel 70 százalékos növekedést jelent.
Az elmúlt hónapokban a Vauxhall Corsa volt a legkapósabb modell az országban, azonban a márciusban értékesített 5515 modell most csak a dobogó harmadik fokára volt elég. Jól látszik, hogy a szektor legnagyobb szereplői is megsínylik a chiphiányt, az egykoron piacvezető Ford Fiesta márciusban már csak a tizedik helyen végzett 3890 példánnyal.
Az elektromos autók iránt továbbra is folyamatosan nő a kereslet, a piac 16.1 százalékát uralták márciusban a tisztán elektromos hajtással szerelt autók. Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója korábban elmondta, hogy „a nehézségek ellenére is óriási a kereslet az elektromos és hibrid járművek iránt, ami demonstrálja, hogy igény van az ilyesfajta új technológiákra.” Az SMMT közleménye szerint az ország elkötelezett az elektromos autózás felé, 2011 óta 10.8 milliárd fontot költött elektromos autók fejlesztésére a kormány. A vezérigazgatója elmondta, hogy „az autóiparban több mint 100 éve nem láttunk ilyen radikális változásokat.”
Az SMMT szerint a visszaesés fő kiváltó oka továbbra is a globális chiphiány. Azonban az orosz-ukrán háború következtében kialakult ellátási lánccal kapcsolatos problémák és a nyersanyagok árfolyamában látott óriási mértékű drágulás jelentős fejtörést okoz az autóiparnak. Az SMMT közölte, hogy a vártnál magasabb infláció negatívan érinti a szektort, mind keresleti, mind kínálati oldalról. Az SMMT szerinti a márciusi gyenge teljesítmény „óriási csalódás”.