Goodbye, benzin! Nagy-Britannia az elektromos autók korszakába lép
Az elektromos autók eladásai tavaly jelentősen nőttek Nagy-Britanniában, ám az értékesítési arányuk így sem érte el a kormány által előírt minimális piaci részesedést. Eközben a brit kormány hivatalosan is megerősítette, hogy 2030-tól betiltják a belsőégésű motorral működő új személyautók forgalomba helyezését.
Eladási növekedések
A Brit Autógyártók és Autókereskedők Szövetsége (SMMT) éves jelentése szerint 2024-ben több mint 1,95 millió új személyautó talált gazdára a brit piacon, ami 2,6 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A tisztán elektromos meghajtású járművek értékesítése 381 970 darabot tett ki, amely 19,6 százalékos piaci részesedésnek felel meg. Ez azonban elmarad a 2024-re meghatározott 22 százalékos céltól.
Az SMMT szerint az iparág hatalmas erőfeszítéseket tett a cél elérése érdekében, beleértve 4,5 milliárd font értékű árkedvezményt, amellyel a gyártók az elektromos járművek vásárlására próbálták ösztönözni a vevőket. Ugyanakkor a szövetség hangsúlyozta, hogy az ilyen mértékű támogatások hosszabb távon nem fenntarthatók.
Gyenge kereslet
A legnagyobb akadályt az egyéni vásárlók körében tapasztalt alacsony kereslet jelenti: tavaly az új autók vásárlói mindössze 10 százaléka választott elektromos járművet. A magánvásárlók körében továbbra is a benzinmotoros autók a legnépszerűbbek. Az újonnan vásárolt járművek 61 százalékát tették ki.
Az SMMT korábbi figyelmeztetése szerint az elektromos autók elvárt piaci részarányának folyamatos növelése, valamint a gyenge kereslet jelentős terheket ró az autóiparra. A szervezet szerint ezek az előírások hosszú távon milliárdos többletköltségeket eredményezhetnek az iparág számára.
2030-tól nincs több belsőégésű motoros autó
A brit közlekedési miniszter, Heidi Alexander hétfőn hivatalosan is megerősítette, hogy a munkáspárti kormány visszaállította az eredeti 2030-as határidőt. Ezután már nem lehet új benzin- és dízelüzemű személyautókat forgalomba helyezni Nagy-Britanniában. Az intézkedés az elektromos autók minimális értékesítési arányát is érinti, amely idén 28 százalékra emelkedik a tavalyi 22 százalékról.
A kormány emellett konzultációt indított az autóipari cégekkel, hogy megvitassák a célkitűzések elérésének módját, valamint a szabályozási környezet egyszerűsítését.
Az elektromos autók felé vezető út
Az elektromos autók iránti kereslet növelése, valamint az előírásoknak való megfelelés miatt a brit autóiparnak továbbra is komoly kihívásokkal kell szembenéznie. Bár a növekedés jelentős, az iparág előtt még hosszú út áll ahhoz, hogy az elektromos járművek uralják a brit piacot. A kormány célkitűzései ambiciózusak, de a megvalósításukhoz mind az iparági szereplők, mind a fogyasztók együttműködése szükséges.
Címlapkép forrása: Shutterstock