2025 augusztus 03

Floridai ítélet – 243 millió dollár a Tesla halálos Autopilot-balesete miatt

 

A Teslának 243 millió dollárt kell fizetnie egy 2019-es, autopilottal felszerelt Model S halálos balesete áldozatainak.

Ez további jogi lépéseket ösztönözhet Elon Musk elektromos járműgyártó cége ellen. Az ítélet ritka győzelem az Autopilottal kapcsolatos balesetek áldozatai számára. Musk a Tesla nemrégiben elindított robotaxi üzletágának gyors bővítését szorgalmazza, amely a vezetéstámogató szoftverének fejlett verziójára épül.

Tesla – A sofőrt 67%-ban felelősnek találták

A miami szövetségi bíróság esküdtjei Naibel Benavides Leon, valamint volt barátja, Dillon Angulo hagyatékának 129 millió dollár kártérítést, valamint 200 millió dollár büntető kártérítést ítéltek meg egy ítélethirdetés szerint. A Teslát a kártérítés 33%-áért, azaz 42,6 millió dollárért tartották felelősnek.

Az esküdtek a sofőrt, George McGee-t 67%-ban felelősnek találták, de ő nem volt vádlott, így nem kell megfizetnie a rá eső részt.„A Tesla az Autopilot rendszert csak ellenőrzött hozzáférésű autópályákra tervezte, mégis szándékosan úgy döntött, hogy nem korlátozza a sofőröket a használatában máshol, Elon Musk pedig azt állította a világnak, hogy az Autopilot jobban vezet, mint az emberek” – mondta Brett Schreiber, a felperesek ügyvédje egy nyilatkozatban.

„A mai ítélet igazságot szolgáltat Naibel tragikus haláláért és Dillon élethosszig tartó sérüléseiért” – tette hozzá. A Tesla azt mondta, fellebbezni fog.„A mai ítélet téves, és csak az autóipar biztonságát rontja, valamint veszélyezteti a Tesla és az egész iparág erőfeszítéseit az életmentő technológiák fejlesztése és megvalósítása érdekében” – közölte a vállalat. A felperesek 345 millió dolláros kártérítést követeltek. Ügyvédeik szerint ez volt az első olyan per, amely egy harmadik fél Autopilot okozta jogellenes halálával kapcsolatos.

A Tesla számos hasonló perrel nézett szembe járművei önvezető képességei miatt, de ezeket mind lezárták, vagy akár bírósági tárgyalás nélkül elutasították.

Júniusban egy bíró elutasította a Tesla azon kérelmét, hogy ejtse a floridai ügyet. Szakértők szerint az ítélet további pereket indíthat el, és a jövőbeni egyezségeket költségesebbé teheti. „Ez nagy dolog” – mondta Alex Lemann, a Marquette Egyetem jogászprofesszora. „Ez az első alkalom, hogy a Teslát ítélettel sújtják az Autopilot technológiájának következtében bekövetkezett számos haláleset egyikében.”Az ítélet akadályozhatja Musk, a világ leggazdagabb emberének erőfeszítéseit is, hogy meggyőzze a befektetőket arról, hogy a Tesla vezetővé válhat az úgynevezett önvezető autók, valamint a jövőre tervezett robotaxi gyártás terén -állapítja meg a reuters hírügínökség.

Ahogy a Tesla elektromos járműeladásai zuhannak, közel 1 billió dolláros piaci értékének nagy része Musk azon képességén múlik, hogy a vállalatot a robotika és a mesterséges intelligencia felé tudja-e terelni.

A tárgyalás egy 2019. április 25-én történt incidenssel foglalkozott, amikor George McGee 2019-es Model S-ével körülbelül 100 km/órás sebességgel hajtott egy kereszteződésben a mellette álló, padkán álló áldozatok parkoló Chevrolet Tahoe-jába.

Semmilyen riasztást nem kapott

McGee lenyúlt, hogy felvegye a kocsija padlójára ejtett mobiltelefonját,. Állítólag semmilyen riasztást nem kapott, amikor áthajtott egy stoptábla és egy féklámpa mellett. Mielőtt az áldozatok terepjárójának ütközött. Benavides Leont állítólag 23 méterről dobták halálra, míg Angulo súlyos sérüléseket szenvedett.

„Van egy sofőrünk, aki nem tökéletesen viselkedett. Mégis az esküdtszék úgy találta, hogy a Tesla hozzájárult a balesethez” – mondta Philip Koopman, a Carnegie Mellon Egyetem mérnöki professzora és az önvezető technológia szakértője.

„Az esküdtszék csak úgy dönthetett volna a Tesla ellen, ha hibát talált az Autopilot szoftverében” – tette hozzá. „Ez nagy ügy.”A Tesla közleményében azt állította, hogy McGee teljes mértékben hibás volt. „Hogy világos legyen, 2019-ben és ma sem volt olyan autó, amely megakadályozhatta volna ezt a balesetet” – mondta a cég. „Ez soha nem az Autopilotról szólt. Ez egy fikció volt, amit a felperesek ügyvédei találtak ki. Akik az autót hibáztatták, miközben a sofőr – az első naptól fogva – elismerte és elfogadta a felelősséget.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.