Enyhülni látszik a chiphiány
Az Egyesült Államokban októberben nőtt az új autó eladások száma, a kereskedésekben elérhető készletek is emelkedésnek indultak, ez alapján arra következtethetünk, hogy az autóipart kifejezetten súlyosan érintő globális chiphiány lassan enyhülni látszik. Azonban mindezek ellenére is a legtöbb autógyártó úgy gondolja, hogy a chiphiány még 2022-ben is problémákat fog okozni, az autószalonok azonnal elérhető kínálata valószínűleg még jövőre is szűkös lesz.
Az elmúlt időszakban az új autók tekintetében a fogyasztók hosszú várakozási idővel és folyamatosan emelkedő árakkal szembesültek. A globális chiphiány következtében egyes modellek gyártását akár hónapokra is szüneteltetni kellett.
A chiphiány következtében mind az új, mind a használt autók ára látványosan megnőtt:
Az új autók átlagos ára jelenleg a 45 ezer dolláros szint felé közelít, ami több mint 20 százalékos emelkedést jelent tavalyhoz képest. Az Edmunds autó-piaci kutatócég megállapította, hogy az új autók átlagos vételára idén év elején haladta meg először a 40 ezer dolláros szintet. A használt autó piacon se jobb a helyzet: a használtautó-árak tavaly év vége óta folyamatosan emelkednek, jelenleg a használtautók átlagára 30 ezer dollár, ez 30 százalékos emelkedést jelent 2020-hoz képest. David Mericle, a Goldman Sachs vezető közgazdásza szerint a használt autók magas ára azonban hosszú távon nem tartható fent, „az emberek nem fizetnek korlátlan ideig annyi pénzt használt autókért, mint újakért.”
A globális chiphiány súlyosbodása továbbra is nagy fejfájást okoz a szektor szereplőinek. Az értékesítési számok májusban csökkenni kezdtek, a csökkenő tendencia azóta is megfigyelhető. Szeptemberre az éves értékesítési ráta az áprilisi 18.8 milliós szintről mindössze 12.6 millió járműre csökkent. Októberben némi javulás volt tapasztalható, az augusztusi szinttel összhangban a múlt hónapban 13.1 millió darabon alakult az éves értékesítési ráta.
Az éves értékesítési ráta azt mutatja meg, hogy hány járművet adnának el, ha az adott hónapban megfigyelt fogyasztói magatartás folyamatosan és változatlanul megismétlődne az év minden hónapjában. Ez egy szabványos referenciaérték, amelyet a befektetők és az autóipari vezetők előszeretettel használnak a szektor erősségének mérésére.
„Minden autógyártó küszködik. Az elmúlt hónapban némi javulás történt, azonban messze még a fény az alagút végén.” – mondta Garrett Nelson, a CFRA elemzője.
A Ford Motor Company szerda délelőtt arról számolt be, hogy az amerikai eladásaik száma 4 százalékkal csökkentek, a Ford részvényei mégis emelkedni tudtak, mivel a befektetők inkább a pozitív hírekre fókuszáltak: a Ford SUV-ok, illetve elektromos autók iránit kereslet kifejezetten erősen alakult. Az EV eladások száma közel megtriplázódott, új havi rekordot állított fel az autógyártó.
A General Motors és a Tesla csak negyedéves bontásban közli eladási számait, havi bontásban nem. A Toyota arról számolt be, hogy az észak-amerikai eladási számaik októberben 29 százalékkal csökkentek.
A Deutsche Bank elemzője továbbra is fenntartja az év egészére vonatkozó 15.5 millió darab amerikai autó eladásról szóló becslését. A chiphiány által kiváltott készlethiány továbbra is erősen korlátozza az eladások számát a piacon, azonban a fogyasztók részéről továbbra is kifejezetten magas kereslet figyelhető meg. Rendkívül népszerűek a hibrid és a tisztán elektromos hajtással szerelt modellek.
A vártnál nagyobb veszteségeket okoz a chiphiány az autóiparnak. Az AlixPartners tanácsadó cég szerint az autóipar világszerte mintegy 210 milliárd dolláros bevételtől eshet el idén a globális chiphiány és az egyéb ellátási láncból fakadó problémák következtében. Ez közel kétszerese a néhány hónappal ezelőtt becsült veszteségeknek.
Az autóipart is súlyosan érintő félvezető hiány következtében az AlixPartners szerint idén az autógyártók a tervezettnél mintegy 7.7 millió darabbal kevesebb járművet tudnak csak legyártani. Májusban az AlixPartners még „csak” 3.9 millió kieső járművel kalkulált.
Az IHS Markit több mint 6 százalékkal csökkentette az idei autóipari termelésre vonatkozó becslését, míg 2022-re vonatkozóan 9 százalékkal. A pesszimizmus hátterében a malajziai koronavírus helyzet áll, a járvány következtében több fontos gyártóegység is ideiglenes leállásokra kényszerült. A globális autóipart ellátó félvezetők körülbelül 13 százaléka Malajziában készül.
Az autóipart kifejezetten negatívan érintő chiphiány még ha lassan is, de biztosan javulni látszik.
Forrás: MarketWatch