
Donald Trump kényszerít – Alaposan betett a globális autógyártásnak
Nissan május-júliusban csökkenti a legkelendőbb amerikai modell, a Rogue SUV japán gyártását, közölte az autógyár.
Az új amerikai importvámok hatására megváltoztatták gyártási terveiket. Donald Trump amerikai elnök döntése, hogy 25%-os illetéket vet ki a tengerentúlon gyártott autókra, felforgatta a globális autóipari ellátási láncot. A Nissan, Japán harmadik legnagyobb autógyártója, kiszolgáltatottabb, mint egyes riválisok. Az Amerikai Egyesült Államok a legnagyobb piac, a tavaly eladott járművek több mint egynegyed ott kelt el. Sok közülük Japánban vagy Mexikóban készült.
A Nissan 13.000 járművel csökkent
A Nissan azt tervezi, hogy a három hónapos időszak alatt 13.000 járművel csökkenti a Rogue gyártását a délnyugat-japán Kjusúban található gyárában – mondta a egy informátor, aki nemnem nevezte meg magát mert az információ még nem nyilvános közölte a Reuters hírügynökség. A tervezett csökkentés az Egyesült Államokban az idei év első három hónapjában eladott 62 000 Rogue több mint ötödével egyenlő.
A Nissan legnagyobb gyárának, a Kyushu-i üzemnek a dolgozói májustól júliusig kevesebb órát fognak dolgozni, és a termelés néhány napon leáll. Az üzem továbbra is napi két műszakban fog működni – közölték. Az autógyártó a tarifák kilátásaitól függően egy későbbi időpontban újraértékeli a termelés helyzetét.
Trump azt nyilatkozta, hogy fontolgatja az autóilleték módosítását, mert az autógyártóknak „szükségük van egy kis időre”. A Nissan közleménye szerint felülvizsgálja gyártási és ellátási láncának működését, hogy optimális megoldásokat találjon a hatékonyság és a fenntarthatóság érdekében. Elkötelezte magát amellett, hogy alkalmazkodik a piaci változásokhoz, miközben előtérbe helyezi a munkaerőt és a termelési kapacitásokat
A legutóbbi lépés azután történt, hogy a Nissan ebben a hónapban visszalépett a Smyrna termelés csökkentésére vonatkozó külön tervtől, mondván, hogy két műszakot tart fenn a Rogue számára, ahelyett, hogy az áprilisra tervezett egy műszakot csökkentené.
Igyekeznek eligazodni a tarifákon az autógyártók
Más autógyártók is igyekeznek eligazodni a tarifákon, amelyek Trump szerint fellendítik az amerikai gyártást és a munkahelyeket. A Stellantis közölte, hogy szünetelteti a termelést egy mexikói és egy kanadai üzemben, ami hatással van öt csatlakoztatott egyesült államokbeli létesítményre, és ideiglenesen elbocsát 900 amerikai dolgozót.
A Honda új generációs Civic hibridjét Mexikó helyett az Egyesült Államok Indiana államában tervezi elkészíteni, hogy elkerülje a lehetséges vámokat – jelentette a Reuters. A Nissan már a tarifák bevezetése előtt arra törekedett, hogy 20%-kal csökkentsék a globális kapacitást az átállási terv részeként.