2025 április 30

Át kell szabni a hipa-rendeleteket

A települések közül e kompenzáció legnagyobb vesztese Budapest és környéke, Győr és Veresegyház lehet – mondta a lapnak Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) elnöke. A várt veszteség nem a hipa-bevétellel arányos, azon települések veszíthetik a legtöbbet, ahol több fuvarozó székhelye található. Az önkormányzatok vélhetően júliusban kényszerülnek a hipához kapcsolódó jogszabályok módosítására az elnök szerint. A kisebb fuvarozók évi 500 ezer és 1 millió forint közötti útdíjköltséggel kalkulálnak, így még ha kisebb településekre is vannak bejelentve, az érintett önkormányzat legfeljebb 100 ezer forint alatti összegtől esik el cégenként. Egy három autóval rendelkező vállalkozás 2 millió forintos útdíjjal és 160 ezer forintos leírással számolhat, ami szintén nem nagy veszteség, ám egy több száz járműből álló flottával rendelkező cég már 100 millió forint útdíjjal számolhat, a leírható összeg pedig így megközelítheti a tízmillió forintot, ami érzékenyen érintheti a székhelyül megjelölt települést – írta a lap. Az önkormányzatokat érintő másik tétel a gépjárműadó, amelyből 100 kilogrammonkénti 350 forintot juttatnának vissza a fuvarozóknak. A TÖOSZ a veszteség mérséklése érdekében azt javasolja, hogy az összeget ne a beszedett közteherből az önkormányzatokat megillető 40 százalékból, hanem az állami kasszába kerülő részből vonják le.