2025 november 27
Álcázott promóciók, rejtett pénzek – A GVH szerint a legtöbb magyar influenszer jogot sért

Álcázott promóciók, rejtett pénzek – A GVH szerint a legtöbb magyar influenszer jogot sért

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) friss vizsgálata szerint a legismertebb magyar influenszerek többsége nem jelölte megfelelően, ha fizetett hirdetést tett közzé. Az első eljárás már bírsággal végződött. A fiatalok körében népszerű youtuber, „Rolix” csatornája is érintett. A hatóság szerint ez már nemcsak etikátlan, hanem egyértelműen jogsértő is.

A GVH vizsgálatot indított több influenszer ellen fizetett hirdetés nem jelölése miatt. Forrás: Unsplash (illusztráció)

A GVH kemény vizsgálatot indított

2024 tavaszán a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított hat hazai influenszerrel és több partnercéggel szemben. A digitális térben megjelenő tartalmakat vizsgálva kiderült, a véleményvezérek többsége nem, vagy nem megfelelően jelölte meg, ha egy poszt vagy videó fizetett hirdetés volt. Ez súlyos jogsértés, főleg, ha a közönség nagyrészt fiatalokból vagy kiskorúakból áll.

Az első vizsgálatnál bírságot is kiszabott az influenszerre a GVH

A vizsgálatok közül elsőként a „Rolix” nevű YouTube-csatorna üzemeltetője, Kása Roland került reflektorfénybe. A GVH megállapította, hogy a csatornán rendszeresen megjelenő termék- és eseményajánlások nem mindig voltak megfelelően megjelölve, a reklámtartalom gyakran nem volt egyértelmű. Az influenszert figyelmeztették, kereskedelmi partnerét, a ViharFlotta Kft.-t azonban 920 ezer forintra bírságolták meg.

Általános probléma, hogy az influenszerek nem tartják be a szabályokat

A GVH által vizsgált 28 influenszerből csupán öt teljesítette maradéktalanul a jogi elvárásokat. A többiek csak részben, vagy egyáltalán nem jelezték a hirdetés tényét – ez a gyakorlat különösen veszélyes, mert a fiatalabb közönség hajlamosabb valódinak hinni a reklámként feltüntetés nélküli ajánlásokat.

Új tájékoztató, szigorúbb figyelem a jövőben

A GVH frissítette a 2022-ben kiadott influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlati példákkal segít eligazodni a reklámozás jogi és etikai határain. A hatóság hangsúlyozza, a digitális térre is vonatkoznak a fogyasztóvédelmi szabályok, és ezek betartását szigorúan ellenőrizni fogják, főként a gyermekek és fiatalok védelme érdekében.

Címlapkép forrása: Unsplash (illusztráció)

Oszlányi Gyöngyvér

Oszlányi Gyöngyvér

Oszlányi Gyöngyvér a Tőzsdefórum vezető szerkesztő-újságírója, ahol gazdasági témájú cikkeket ír, hírszerkesztéssel és címlapszerkesztéssel is foglalkozik. Korábban a Médiaworksnél dolgozott újságíróként, és megfordult a Világgazdaság, Magyar Nemzet, Bors, Ripost vagy Metropol oldalain. Tapasztalata kiterjed a gazdasági, kulturális, valamint közösségi hírek szerkesztésére, és szoros kapcsolatban áll a napi gazdasági eseményekkel.Fotósként rendszeresen jelentek meg a sajtóban képei. Rendszeresen vett részt sajtóeseményeken, ahol interjúkat, tudósításokat és beszámolókat készített, sőt videós anyagokat is forgatott, amelyek több milliós nézettséget értek el. Pályafutását művészeti menedzseri és újságírói diplomával kezdte, majd a József Attila Tudományegyetemen szerzett kommunikáció szakos diplomát. Két évig műsorvezetőként dolgozott filmes témájú podcasteken. Újságírói munkája előtt marketingmenedzserként dolgozott nemzetközi reklámügynökségeknél, ahol sikeres reklámkampányokat szervezett és PR területen szerzett tapasztalatokat. Ezen kívül dizájnerként és kulturális menedzserként is több projektben vett rész sikeresen. Gyöngyvér fiatal korában táncművészként dolgozott nemzetközi filmekben szerepelt és modern darabokban működött közre.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapd meg a legújabb tőzsdei híreket, egyenesen az e-mail fiókodba.