2024 december 26

A versenysportból a sorozatgyártásba

Újabb technikával teszi még biztonságosabbá az Audi a jövő autózását: a digitális visszapillantó kiváló képminőséggel szolgál, s az idei év végén a kisszériás Audi R8 e-tron modellben mutatkozik be a sorozatgyártásban.

E jármű a jelenlegi Le Mans-i győztes versenygépekhez hasonlóan nem rendelkezik hátsó szélvédővel, így hagyományos belső visszapillantó tükörrel sem. A megszokott alkatrész high-tech utódja a digitális visszapillantó, amelyet valójában egy fejlett kamera-monitor rendszer valósít meg.

Külön szabályzóegység gondoskodik a mindenkor kellően kontrasztos és fényes képről, sötétben az intelligens szabályzás veszi elejét a mögöttes forgalom fényszórói okozta vakításnak. A vezető bármikor letompíthatja vagy akár ki is kapcsolhatja a monitor képét, amelyen az Audi tervei szerint a jövőben különböző kiegészítő információk is megjelenhetnének.

A kisméretű, így rendkívül könnyű kamera aerodinamikailag optimálisan kiformált házban rejtőzik, amelyet hidegben önálló fűtés melegít. Mindössze néhány milliméter átmérőjű optikát használ, s a hagyományos visszapillantó tükröknél jóval szélesebb látómezőt tekint át. Digitális képadatait végül egy 7,7 col képátlójú, a hagyományos belső visszapillantó tükör helyére épített monitor jeleníti meg. Ez esetben speciális, az AMOLED-technológiával (Active Matrix Organic Light Emitting Diode) készült képernyőről van szó, a Samsung Display Co., LTD fejlesztőpartner termékeként első ízben jelenik meg gépjárműves alkalmazásban. Az itt használt organikus anyagok már igen alacsony feszültségszinten is fényt bocsátanak ki, így egyáltalán nem igényelnek háttér-megvilágítást. Az AMOLED-technológia a mobiltelefonokban és más elektronikai eszközökben már sokszorosan bevált megoldásnak számít.

Az új monitorok ennek megfelelően energiatakarékosabbak, vékonyabbak és könnyebbek a hagyományos LCD-képernyőknél, kapcsolási idejük a környezeti hőmérséklettől függetlenül mindössze néhány ezredmásodperc. A digitális visszapillantó sikeres premiert ünnepelhetett a 24-órás Le Mans-i futam R18 e-tron quattro és R18 ultra versenygépeiben, amelyekkel az Audi hármas diadalt aratott a legendás hosszú távú versenyen. Az új rendszer a rendkívül kemény versenykörülmények között is abszolút megbízhatónak bizonyult.