A szokás hatalma
„Amikor felébredtél ma reggel, mi volt az első dolog, amit csináltál? Beugrottál a zuhany alá? Megnézted az e-mailjeidet? Vagy csak felkaptál egy fánkot a konyhapultról? Törölközés előtt vagy után mostál fogat? A bal vagy a jobb cipőd fűzőjét kötötted meg először? Mit mondtál a gyerekeknek amikor kiléptél az ajtón? Milyen útvonalon hajtottál a munkahelyedre? Amikor leültél az asztalodhoz, az e-mailekkel foglalkoztál előbb, beszélgettél egy kollégáddal, vagy nekiláttál egy emlékeztető megírásának?”
Ezekre a kérdésekre lehet megfontolt válaszokat adni, de ha a dolgok mögé nézünk, akkor kiderül, hogy ezek bizony csupán szokások, melyek önmagukban jelentéktelennek tűnhetnek, de kutatások sora bizonyítja, hogy mindennapi tevékenységeinknek majdnem fele nem tényleges döntéseken, hanem szokásokon alapszik.
Bár az egyes szokások önmagukban viszonylag jelentéktelenek, idővel óriási hatást gyakorolnak az egészségünkre, a termelékenységünkre, a pénzügyi biztonságunkra és a boldogságunkra.
A könyv három részből áll. Az első részben a szokásaink kialakulását vizsgálja, neurológiai hátterét, hogyan alakítunk ki új szokásokat, változtatjuk meg a régieket, mik is azok a jelek amelyek kiváltják a késztetést, hogy cselekedjünk, hogy hozzájussunk a vélhetőleg jól megérdemelt jutalmunkhoz.
A második rész a sikeres vállalatok és szervezetek szokásait vizsgálja. Példák sokaságán keresztül mutatja be, miként lehet a munkatársakat ösztönözni, egy vállalatot átalakítani egyetlen kulcsszokásra összpontosítva. Valamint hogyan következhetnek be katasztrofális események ha a vállalati szervezetben téves beidegződések alakulnak ki.
A harmadik rész a társadalmi szokásokat elemzi. Martin Luther King Jr. és a polgárjogi mozgalmak sikereiben hogyan érető tetten a meggyökeresedett társadalmi szokások megváltoztatása és az USA legnagyobb egyházközségének felépítését hogyan segítették a szokások parányi de nagyon hasznos változásai. Kényes kérdések is felmerülnek: szabadon lehet-e engedni egy gyilkost, ha meggyőzően érvel, hogy tettére a szokásai késztették.
A szerző mindegyik fejezetben ugyanazon központi alapelvet járja körbe: szokásainkon változtathatunk, ha megértjük, hogyan működnek – és így életünkre óriási hatással lehetünk.
A könyvet a Casparus Kiadó adta ki magyarul: www.casparus.hu
Charles Duhigg a New York Times oknyomozó riportere, a National Academy of Sciences Reporting Award, a National Journalism Award és a George Polk Award-díjak tulajdonosa, akit 2009-ben Pulitzer-díjra is jelöltek. Gondolatai gyakran szerepelnek a This American Life, az NPR, a PBS NewsHour és a Frontline műsoraiban. A Harvard Business Schoolon és a Yale-en végzett; jelenleg Brooklynban él feleségével és két gyermekével.