2025 február 22

A KFC elhagyja Kentucky-t: Mi áll a gyorsétteremlánc nagy döntése mögött?

A KFC amerikai központja Louisville-ből a texasi Planóba költözik, a Yum Brands átfogó átszervezésének részeként. A változás körülbelül 100 alkalmazottat érint, akiknek át kell települniük az új központba, de a vállalat távmunkásai is érzik majd a döntés hatásait.

A lépés jelentős stratégiai változást jelez a Yum Brands működésében, amely két új központi helyszínt hoz létre: Planót és a kaliforniai Irvine-t. Míg a KFC és a Pizza Hut globális csapatai Planóba kerülnek, a Taco Bell és a Habit Burger & Grill munkatársai Irvine-ba települnek át.


Miért költözik a KFC központja Texasba?

A vállalat nem közölt hivatalos indoklást a költözés mögött, de több tényező is szerepet játszhatott a döntésben:

  • Vállalkozásbarát adókörnyezet – Texas az egyik legnépszerűbb célpont a vállalatok számára, mivel nincs állami jövedelemadó és kedvezőbbek az üzleti feltételek.
  • Költségcsökkentési stratégia – A nagyobb vállalatok gyakran keresnek olyan helyszíneket, ahol az üzemeltetési költségek alacsonyabbak, különösen az ingatlanok és a bérleti díjak tekintetében.
  • Covid-19 utáni irodai átalakulás – A pandémia után sok cég átgondolta az irodahasználati stratégiáját, és egyes központokat összevont vagy rugalmasabb munkavégzést biztosított.

A Yum Brands esetében valószínű, hogy a költséghatékonyság és az üzleti növekedési lehetőségek kombinációja vezetett a döntéshez.


Milyen hatása lesz a dolgozókra?

A költözés legalább 100 alkalmazottat érint, akiknek át kell települniük Planóba, valamint mintegy 90 távmunkásnak is át kell költöznie az új kampuszokra.

1. Elveszti-e Kentucky a KFC örökségét?

Bár a KFC központja elköltözik Kentucky-ból, a Yum Brands azt állítja, hogy Louisville-ben továbbra is fenntartanak vállalati irodákat, valamint egy új zászlóshajó éttermet is építenek.

2. A dolgozók helyzete

Azok, akik nem tudják vállalni az átköltözést, kénytelenek lehetnek új munkahelyet keresni, ami feszültséget szülhet a vállalaton belül. Ez különösen igaz azokra, akik éveken keresztül Kentucky-ban dolgoztak, és nem akarnak más államba költözni.


Texas: az új üzleti központ az Egyesült Államokban?

A CBRE 2023-as jelentése szerint Texas lett az egyik legnépszerűbb célpont az áttelepülő vállalatok számára, részben az alacsonyabb adók és a kedvező üzleti feltételek miatt.

Más cégek is költöztek már Texasba:

  • Tesla – Elon Musk vállalata Kaliforniából Austinba helyezte át központját.
  • Oracle – A technológiai óriás szintén Kaliforniából költözött Texasba.
  • Hewlett Packard Enterprise – A vállalat 2020-ban jelentette be, hogy Houstonba helyezi át székhelyét.

A Yum Brands és a KFC lépése tehát nem egyedülálló trend, hanem egy szélesebb vállalati stratégia része.


Hasonló átalakulások az iparágban

A Yum Brands döntése nem az első ilyen lépés az élelmiszeriparban.

  • 2020-ban a Papa Johns is elhagyta Louisville-t, és Atlantát választotta új központjának.
  • A McDonald’s Chicago-ba helyezte át központját, korábban Oak Brook-ban működött.
  • A Burger King anyavállalata, a Restaurant Brands International is átalakította működési struktúráját az elmúlt években.

Ez is azt mutatja, hogy a nagy gyorsétteremláncok folyamatosan keresik a költséghatékony és stratégiai helyszíneket.


Mi várható a KFC és a Yum Brands jövőjében?

További üzleti átalakítások – Az új központi elhelyezkedés hatékonyabb működést biztosíthat, de kérdés, hogy milyen hosszú távú hatásai lesznek a változásnak.

Munkavállalói kihívások – Az alkalmazottak egy része nem biztos, hogy vállalja a költözést, ami fluktuációt és belső feszültséget okozhat.

Versenyhelyzet erősödése – A gyorsétteremláncok folyamatosan keresik az új növekedési lehetőségeket, így a KFC-nek is adaptálnia kell stratégiáját.

Új üzleti lehetőségek Texasban – Plano dinamikusan fejlődő gazdasági központ, ami növekedési lehetőségeket kínálhat a Yum Brands számára.

A következő hónapokban kiderül, hogy a költözés valóban előnyös lesz-e a vállalat számára, vagy nehézségeket hoz a dolgozók és a márka számára.