2025 március 10

Kenyérbotrány? – Vizsgálat indult a Spar, az ALDI és a Tesco ellen

Valóban teljes kiőrlésű?  A Gazdasági Versenyhivatal szerint három nagy áruházlánc pékárui megtéveszthetik a fogyasztókat. A Spar, az ALDI és a Tesco félrevezethette a vásárlókat „teljes kiőrlésű” termékeikkel kapcsolatban. Most versenyfelügyeleti eljárás indult ellenük. Nem azt kapjuk, amit ígérnek? 

GVH eljárást indított a Spar, az ALDI és a Tesco ellen a teljes kiőrlésű termékek miatt

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) három élelmiszer-kiskereskedelmi lánccal szemben indított versenyfelügyeleti eljárást, miután fogyasztói jelzések alapján felmerült a gyanú, hogy a Spar, az ALDI és a Tesco egyes „teljes kiőrlésűként” hirdetett termékeikkel kapcsolatban megtévesztő kereskedelmi kommunikációt folytathattak – jelentette be a GVH az eljárásokat.

Előzmények: Lidl-re kiszabott bírság

A hatóság emlékeztetett, hogy február 12-én a Lidl Magyarország 186 millió forintos bírságot kapott, mert négy, „teljes kiőrlésű” termékének marketingje megtévesztette a fogyasztókat. Mivel Magyarországon több mint egymillió cukorbeteg él, számukra kulcsfontosságú, hogy valóban teljes kiőrlésű lisztet tartalmazó péksüteményekhez jussanak.

A most indított eljárások részletei

A GVH a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft., az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. és a TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. ellen indított eljárást, mert észlelte, hogy ezek a cégek egyes „teljes kiőrlésű” jelzővel forgalmazott, helyben sütött pékáruik kapcsán valószínűsíthetően megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytatnak.

A vizsgálat szerint ezek a vállalatok olyan benyomást kelthettek a fogyasztókban, hogy termékeik többségében teljes kiőrlésű lisztből készülnek, miközben ezeknek a termékeknek a pontos összetétele nem mindig felel meg ennek az elvárásnak.

Mi következik most?

Fontos kiemelni, hogy a versenyfelügyeleti eljárások megindítása nem jelenti azt, hogy a vállalkozások biztosan megszegték volna a jogszabályokat. A vizsgálatok időtartama három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

A GVH felhívja a vállalkozások figyelmét arra, hogy a kereskedelmi kommunikáció kialakításánál figyelembe kell venniük a fogyasztók értelmezési módját. Nem várhatják el a vásárlóktól, hogy utánajárjanak a termékek valódi összetételének, hanem egyértelmű és pontos információkat kell közölniük.

A fogyasztók szerepe

A fogyasztói jelzések jelentős szerepet játszanak az ilyen vizsgálatok elindításában. A GVH arra biztatja a lakosságot, hogy ha bármilyen megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot észlelnek, jelezzék azt a hatóság felé, amely ezáltal hatékonyabban tud fellépni a tisztességtelen piaci magatartásokkal szemben.

A jelen cikkben leírt információk, elemzések a szerző magánvéleményét tükrözik. A jelen cikkben leírtak nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást. Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen cikk nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!

Címlapkép forrása: Shutterstock