A vártnál sokkal alacsonyabb lett az infláció az eurózónában!
Mi a baj a Rábával?
Ha van a számlánkon néhány tízmillió forint, és mindenképpen a Rába Nyrt.-re szeretnénk azt költeni, akkor két lehetőségünk is van a cég profiljából adódóan. Vehetünk belőle például egy mezőgazdasági gépjárművet (egy olcsóbbat), de azért költhetjük részvényekre is. Előzőhöz kisebb a tudásunk, ezért inkább az utóbbival érdemes foglalkozni: hogyan teljesít most az egyetlen magyar, járműveket gyártó nyílt részvénytársaság?
Ha a részvényárfolyam teljesítményét nézzük, akkor egyértelműen kijelenthető állításokat tehetünk: a Rába mélyponton, méghozzá több éves mélyponton van. A cég 2018 márciusában ért lokális csúcsra, akkor 1480 forintot kellett adnunk minimum ahhoz, hogy tulajdonosokká válhassunk. A jelenlegi árfolyam mindösszesen 780-790 forint körül ingadozik, tehát kis túlzással lefeleződött az árfolyam az utóbbi 2 és fél év során. Nyilvánvalóan nem kell magyarázni, hogy ez egy igen negatív tendencia, ez azt is jelenti, hogy a koronavírus válság legsötétebb tőzsdei napjai utáni feltámadásból bár kivette a részét a Rába, most még alacsonyabb szintre hullott vissza. Technikai elemzést kisebb papíroknál értelmetlenség lenne használni, tekintve, hogy likviditás is alig van, olykor nincs is kötés a papírban. Ezért a cég eredményeiben kell keresni az okokat.
Látható, hogy az első félévben az előző év azonos időszakához képest közel harmadával zuhant az árbevétel is, illetve az 2019 első félévében jellemző 855 milliós nettó jövedelem helyett most közel 2 milliárd forintos veszteséget sikerült összehoznia a járműipari vállalatnak. Nyilvánvalóan a koronavírus válság okozta gazdasági krízis mélyen érinti a járműipart, ezért valószínűleg nem strukturális problémákat kell látnunk az igen negatív számok mögött. A vállalat gyorsjelentéséből a táblázat felett bent hagytunk egy mondatot, melyből kiderül, hogy az egy részvényre jutó saját tőke értéke 1432 forint. Ez majdnem a duplája a jelenlegi árfolyamnak! Bár sokszor és sok cég forog a saját tőkéjének értéke alatt, ez természetes, ugyanakkor ilyen mértékű különbség azért ritkának mondható.
A fentiek alapján tehát van oka a részvény ilyen alacsony értékeltségének, azonban mint hagyományosan egyébként osztalékot fizető cég, a makrogazdasági mutatók javulásától függően képes lehet a talpra állásra. Érdemes azonban megjegyezni, hogy az árfolyam hanyatlása már évekkel ezelőtt kezdődött, így nem lehet csupán a járványre fogni a járműipari cég gyengélkedését.