Rekord és megújulás a közösségi közlekedésben: Lázár János nagy tervei
A közösségi közlekedés iránti igény soha nem volt ilyen magas Magyarországon – mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában. Tavaly a MÁV, a Volán és a HÉV járművein 1 milliárd utazás történt, ami új rekordot jelent, és soha nem adtak el annyi bérletet, mint 2024-ben. A miniszter szerint az alacsonyabb jegyárak jelentős árbevétel-növekedést eredményeztek.
A kötöttpályás közlekedés fontossága
Lázár János hangsúlyozta, hogy a vasút és a közút egyaránt kiemelt figyelmet igényel, hiszen a nagyvárosokból sokan ingáznak naponta, és előnyben részesítik a vasutat, ha az olcsó, tiszta és megbízható. Az elmúlt 14 évben Magyarország 5000 milliárd forintot fordított a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére, míg a vasútfejlesztésre 1200 milliárd forintot költöttek. A kötöttpályás közlekedés azonban környezetbarátabb technológia, és jelentősen csökkenti a károsanyag-kibocsátást – jegyezte meg a miniszter.
Vasútfejlesztési programok és kihívások
A vasúthálózat fejlesztése elengedhetetlen, mivel a jelenlegi 6000 kilométeres vasúti szakasz fele, mintegy 3000 kilométer, sebességkorlátozásokkal terhelt. A vasút járműállományának 80 százaléka 40-60 éves, ezek cseréje sürgető. Lázár János elmondta, hogy a kormány az Európai Beruházási Bankhoz fordult egy 1 milliárd eurós hitelért, amely 800 milliárd forint értékű vasúti pályafelújítást tesz lehetővé. További 300-400 milliárd forint uniós forrás mozgósítását is tervezik a vasútfejlesztés érdekében.
Új intézkedések és szolgáltatási színvonal javítása
A miniszter bejelentette, hogy 2025-től új intézkedések lépnek életbe a késések csökkentése és az utasélmény javítása érdekében. Ezek közé tartozik a késési biztosítás, amely 20 percen túli késés esetén a jegy árának 50 százalékát visszatéríti, illetve havi bérlet esetén 10 százalékos kedvezményt biztosít, ha a késés ötnél többször fordul elő.
További fejlesztések:
- 1000 vasúti pályaudvar és 150 buszpályaudvar mosdóinak felújítása 2026 januárjára.
- 55 új mozdony és 500 új autóbusz forgalomba állítása 2025-ig, további 500 busz érkezése jövőre.
- 285 új vasúti kocsi megrendelése és 100 meglévő kocsi felújítása.
- Nyári klimatizált vonatok és buszok biztosítása.
- Új MÁV applikáció bevezetése 2025 áprilisában.
- InterCity járatok takarítószemélyzettel történő ellátása.
Regionális fejlesztések: GYSEV bővülése
A GYSEV magyar tulajdoni részesedése növekedett, és a vállalat átveszi a vasúti szolgáltatásokat Vas, Zala, Győr-Moson-Sopron vármegyében, valamint Veszprém vármegye egy részén. A GYSEV már 11 új motorvonatot rendelt, amelyeket 2026-2027-ben állítanak üzembe.
A közösségi közlekedés jövője
A közlekedési miniszter célja, hogy a közösségi közlekedés még vonzóbbá és környezetbarátabbá váljon. Az új fejlesztések, az olcsóbb jegyek és bérletek, valamint a vasúti és autóbusz-szolgáltatások színvonalának javítása hozzájárulhat a közösségi közlekedés népszerűségének további növeléséhez Magyarországon.
Címlapkép forrása: Shutterstock