Csökken a kamatfelár a prémium magyar állampapíron
Az Államadósság Kezelő Központ a napokban közölte, hogy az újonnan megvásárolható, 5 éves lejáratú Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) kamatfelára az eddigi 1,4 %-ról 1,25 %-ra csökken. Január 19-től már csak az új kamatozású papírokból vásárolhatunk. Mennyivel csökkenti ez az állampapír vonzerejét?
PMÁP vagy MÁP+?
A Prémium Magyar Állampapír kifejezetten kedvelt volt a lakosság körében is, egészen addig, amíg 2019-ben meg nem jelent az azóta is töretlen népszerűségnek örvendő MÁP+, azaz Magyar Állampapír Plusz. A szuperállampapírnak is nevezett kötvény a futamidő alatt, ha az újra befektetéstől eltekintünk, 4,95 %-os átlagos éves hozammal kecsegtet. Ez ráadásul fix, adómentes, és államilag garantált. Utóbbi két tényező persze a PMÁP-ra is igaz, előbbi már nem. A Prémium Állampapírok esetében a KSH által közölt inflációs adatokhoz hozzáadott kamatfelár adja ki a végső kamat értékét.
A népszerűbb jobb?
Sokszor felmerülő gondolat, hogy az állam a szuperállampapír felé szeretné terelni a lakosságot. Bizonyíték lehet erre, hogy jóval kedvezőtlenebb feltételek mellett lehet visszaváltani lejárat előtt a prémium papírokat, mint a MÁP+-ot. (Lejárat végéig való tartás esetén persze ez nem felmerülő szempont).Ennek oka persze logikusan az lehet, hogy az államnak ez olcsóbb finanszírozást jelent; ebben az esetben viszont éppen a kevésbé propagált állampapírból érdemes vásárolnunk, hiszen ez esetben amivel az állam rosszul jár (magasabb kamat), az nekünk jó.
Fontos azonban tudni, hogy az érzékelt infláció (amit magasnak érzünk) nem feltétlenül vág egybe a KSH által közöltekkel. Ennek oka a különböző fogyasztói kosár, illetve, hogy a drágább, de ritkán vásárolt termékek is benne vannak az indexben. Pedig TV-t nyilvánvalóan nem veszünk minden nap, ezért a gyümölcsárakból következtetünk az inflációra inkább. Innentől viszont 3,7 %-os infláció mellett ugyanannyi a hozama a két papírnak; persze ennek 5 éven keresztül fenn is kell maradnia, hogy beérje a szuperállampapírt. Látható, hogy ez nem könnyű, így egyáltalán nem biztos, hogy feltétlenül a kevésbé reklámozott papírral járunk jól. Jó döntés lehet ugyanakkor a diverzifikáció is, így egy átlaghozamot hozhatunk ki a kétféle papírra vonatkozóan.