Benzin – Így lehetne 80 forinttal olcsóbb a benzin, de nem engedik
Az üzemanyagárak Magyarországon továbbra is magasak, és a kormány adópolitikája döntő szerepet játszik ebben. Szakértők szerint az ár akár 70-80 forinttal is alacsonyabb lehetne, ha az állam csökkentené az üzemanyagokra kivetett különböző adókat. A kérdés azonban az, hogy valóban szükség van-e ezekre a terhekre, és más országokhoz képest miért fizetnek ennyit a magyar autósok.
Mi határozza meg az üzemanyag árát?
Az üzemanyagok ára több tényezőtől függ, de a legjelentősebb költségtényező az adótartalom. Jelenleg az ár nagyjából fele adó, amit a következő tételek alkotnak:
- Jövedéki adó
- EKR-díj (energiaellátók jövedelemadója)
- Kiskereskedelmi különadó
- Általános forgalmi adó (27%)
Az ármeghatározásban a kutaknak van a legkisebb mozgásterük, hiszen az üzemanyag beszerzési ára és a rájuk rakódó állami adók szinte teljesen meghatározzák a végső fogyasztói árat.
Benzin – Hogyan befolyásolja az adó az üzemanyag árát?
A 24.hu szakértők szerint a kormány saját döntése alapján tartja az üzemanyagokra kivetett adókat a jelenlegi szinten, noha az uniós minimumszint jóval alacsonyabb lenne.
A jövedéki adó minimális szintjét eurócentben határozzák meg az EU-ban, és az eurózónán kívüli országok számára az előző év október 1-jei euróárfolyam az irányadó. 2025-ben ez Magyarország esetében 379,83 forint volt, ami alapján az elvárt minimum:
- Benzin: 142,8 forint/liter
- Gázolaj: 131,3 forint/liter
Ezzel szemben a kormány 4,1%-kal emelte az adót 2025-re, így az új jövedéki adó:
- Benzin: 158,8 forint/liter
- Gázolaj: 148,76 forint/liter
Ez azt jelenti, hogy a kormány egy 440-450 forintos euróárfolyammal kalkulált, miközben az aktuális árfolyam ennél alacsonyabb.
Mennyivel lehetne olcsóbb az üzemanyag?
Ha a jövedéki adó a minimális EU-s szinten maradna, akkor literenként 20-22 forinttal lehetne olcsóbb a benzin és a gázolaj.
További adócsökkentésekkel az árak akár 70-80 forinttal is csökkenhetnének. Ez a következőkből adódna:
- Jövedéki adó csökkentése az uniós minimumra → -20 Ft/liter
- EKR-díj és kiskereskedelmi különadó mérséklése → -10-15 Ft/liter
- ÁFA csökkentése 27%-ról 20-21%-ra → -30-40 Ft/liter
Ez egyértelműen azt mutatja, hogy az üzemanyagárak elsősorban a kormány döntései miatt ilyen magasak, nem pedig a piaci viszonyok vagy az olajárak miatt.
Nem Brüsszel miatt drága a benzin – a kormány döntésének következménye
Egy gyakran hangoztatott érv szerint az EU előírásai miatt kell ennyit fizetni az üzemanyagért, azonban ez nem igaz.
Holoda Attila energetikai szakértő szerint az EU csak a minimális jövedéki adót határozza meg, és a tagállamok szabadon dönthetnek arról, hogy ennél magasabb adót alkalmaznak-e.
„Ahol segíteni akarnak a fogyasztóknak, ott a minimumon tartják az adókat. Magyarország azonban nem így tesz.” – mondta Holoda Attila.
Más országok, amelyek szintén nem eurózónás tagok, mint például Lengyelország vagy Románia, alacsonyabb szinten tartják az üzemanyag-adókat, így az áraik is kedvezőbbek.
Mi várható hosszú távon?
A szakértők szerint az üzemanyagárak csökkenése csak akkor következhet be, ha a kormány mérsékli az adókat. Jelenleg azonban semmi jel nem utal arra, hogy ez megtörténne.
A kormány inflációkövető adóemelést vezetett be az üzemanyagokra, ami azt jelenti, hogy évente automatikusan növekedni fog a jövedéki adó mértéke. Ez hosszú távon azt eredményezheti, hogy:
- Az üzemanyagárak folyamatosan emelkednek.
- A magyar autósok egyre drágábban tankolnak, miközben más országokban olcsóbban juthatnak hozzá az üzemanyaghoz.
- Az inflációra is további nyomást gyakorolhat, hiszen a drága üzemanyag áremelkedést okozhat más termékeknél is.