A sportcipőktől az utcai divatikonokig. Hogyan nyerték el a sneakerek milliók szívét világszerte?
A sneakerek aranykorát éljük. Az ikonikus modellek újrakiadásai, a gyűjtői dropok és a folyamatosan javuló technológia felpezsdíti a streetweart. A sneakerek fényes karrierje azonban nem tegnap kezdődött. Hogyan jutott el egy sportolóknak – kosárlabdázóknak, futóknak és teniszezőknek – tervezett cipő az utcára, és vált teljesen új oldaláról ismertté? Vessünk egy pillantást az 1970-es és az 1980-as évek popkultúrájára – ugyanis, ami a streetwear története szempontjából a legfontosabb volt, az éppen akkor történt.
Sneakerek: több mint sport
Az olyan nagy márkák, mint az adidas, a Puma és a Reebok a kezdetektől fogva híres sportolókkal működtek együtt. Néhányuk a sportágukon messze túlmutató népszerűségre tett szert. Michael Jordan karizmájának köszönhetően a Nike társult a kosárlabdával és a rajongók világszerte a legendás Air Jordan 1-t akarták viselni. Idővel a sneaker már önálló életet élt – a Chicago Bulls sztárja további kollekciókhoz adta a nevét, de a lépőt ma már nem csak a kosárlabda rajongók viselik.

A zenei élet sztárjai és a sneakerek
A rugdalózók nemcsak a sportolóknak köszönhetik karrierjüket, hanem olyan zenészeknek is, akik szerették keverni az inspirációkat, és nem ragaszkodtak a szabályokhoz. Igazi forradalmat jelentett a Run-D.M.C. zenekar rappereinek stílusa, akik fehér adidas Superstar sneakert viseltek tréningruhával, aranylánccal és trilby sapkával. De nem ez a lépő az egyetlen, amit ikonikus együttesek tettek híressé. Mick Jagger például imádta az adidas Gazelle modellt, Flea a Red Hot Chilli Peppersből pedig adidas Ultraboost lépőt viselte a színpadon. Az 1980-as években a rocksztárok számára a Nike high-topokhoz hasonló tornacipők voltak a kötelező darabok – elég csak a Metallica vagy a Queen képeit megnézni. Nem csoda, hogy hamar bekerültek az utcai divatba.

Az életmód inspirálja az utcai stílust
A sneakerek népszerűsége az életmódváltással is összefügg – gondoljunk csak a Reebok zászlóshajójára, a Classic modellre. Az 1980-as években az úgynevezett „yuppie-k”, azaz a nagyvárosokban élő fiatal, tehetős karrierista emberek életmódjának fontos részévé vált a casual sport. A tenisz és az edzőterem rajongóira gondolva a Reebok márka ekkor alkotta meg a ma is népszerű, híres sneakert. A férfiaknak és nőknek szánt minimalista bőr lépő olyan sokoldalúnak és időtállónak bizonyult, hogy gyorsan utat tört maguknak a luxus sportklubokból a városi divatba.

Az underground hangja
A mai ikonikus sneakerek közül sokan a féktelen szubkultúráknak köszönhetik hírnevüket. Ilyen volt a Nike Dunk is – elvégre az oregoni márka egyik zászlóshajóját eredetileg egyetemi sportcsapatok számára gyártották. Ahogy a népszerűsége az 1990-es években csökkent, a kosaras lépőt a gördeszkások fedezték fel. A Dunkok, amik az e-bayen és az idősebb testvérek szekrényeiben pihentek, új életet kezdtek. Néhány év múlva maga a márka is meglátta a trendben rejlő kereskedelmi lehetőséget, és elkezdte gyártani a Nike Dunk cipőket kifejezetten a gördeszka-rajongók számára. A későbbi limitált kiadások felkeltették a sneakerheadek érdeklődését, és gyűjtői kincsekké váltak. Elvégre a streetwear-t folyamatosan a rajongók hozzák létre.

A mozivászonról az utcára
A Reagan-korszak ikonikus filmjei tele vannak látványos harc- és edzésjelenetekkel, amikben a szereplők a ma már híres férfi sneakert viselik. Minden idők leghíresebb filmbokszolója, Rocky Balboa a saga negyedik részében adidas cipőben edz az orosz Ivan Dragóval vívott harca előtt. A „Beverly Hills-i zsaru” szellemes és vidám főszereplője adidas Country sneakerben jár a bűnözés nyomában. Kemény csajokból sincs hiány ebben a korszakban a mozivásznon. Sigourney Weaver az ‘Alien: Az utolsó csata’ című filmben egy űrszörnyeteggel harcolva egy Reebok Stomper magas szárú sneakert viselt, tökéletesen eltalálva a futurisztikus hangulatot.
Éktalpú sneakerek, szupermagas platformok, egyedi, színváltós, DIY-szettekben… Semmi sem szab határt a tervezők fantáziájának. Nézd meg a Sizeernél, és meglátod: a streetwear története ma is hajt minket!