A globális chiphiány erősen korlátozza az autóipart, ennek következtében mind az új autók esetében, mind a használtautó-piacon drágulás figyelhető meg.

Az elmúlt időszakban a globális chiphiány erősen korlátozta az autóipart. Idén az autógyártók az előzetesen tervezettnél csak jóval kevesebb autót tudtak legyártani, aminek következtében az autószalonok készlete alacsony szintekre csökkent. Jelenleg sok amerikai inkább kivár az autóvásárlással és csak a chiphiány megszűnését, enyhülését követően venne új autót- ez a Kelley Blue Book legfrissebb felmérésének következtetése. A Kelley Blue Book (KBB) egy elismert kaliforniai járműértékelő és autóipari kutatócég.

A Kelley Blue Book szerint az új autóra vágyók közül egyre többen hajlandóak elhalasztani a vásárlást. A kutatás eredményei alapján augusztus végén 48 százalékuk várna a chiphiány megszűnéséig a vásárlással, májusban még csak 37 százalékuk nyilatkozta ugyanezt. Arra vonatkozóan, hogy még mennyi ideig várnának a KBB adatai szerint elmondható, hogy a válaszadók 80 százaléka még akár 3-12 hónapot is kivárna az új autóvásárlással.

„Mivel a fogyasztók nagy része a jelenlegi piaci körülményekre való tekintettel késlelteti a vásárlást, érdekes lesz látni, hogy ez hogyan befolyásolhatja a kereslet, a kínálat és az árak viszonyát.” -mondta el Vanessa Ton, a Kelley Blue Book iparáig vezetője.

Augusztusban az új autók átlagára elérte a 43.355 dollárt, ami 10 százalékos emelkedést jelent tavalyhoz képest. Augusztusban mindössze 1 millió autót értékesítettek Amerikában, ami az elmúlt évtized leggyengébb adata.

A KBB szerint a fogyasztók 25 százaléka a chiphiány következtében akár már másik gyártó modelljét is megvenné, ha az elérhető lenne, 38 százalékuk akár használt autót is vásárolna, aminek köszönhetően a használtautó-piacon is jelentős drágulás figyelhető meg. Az alacsony kínálat és a magas kereslet klasszikus esete. Nincsen egyszerűen annyi eladó, használt autó, mint amennyire igény lenne, az árak folyamatosan emelkednek.  A járvány hatására a legtöbb autókölcsönző arra kényszerült, hogy lecsökkentse az új autó vásárlásainak számát. Az autókölcsönzők által vásárolt autók rövid időn belül általában a használtautó-piacra kerülnek. Ezért a használtautó-piacon belül nagy jelentőséggel bírnak.

A Cox Automotive becslése szerint tavaly március óta megduplázódott a használt járművek iránti kereslet, különösen fokozza ennek az intenzitását az, hogy az új járművek átlagára jelenleg rekordmagasan van. David Mericle, a Goldman Sachs vezető közgazdásza szerint a használt autók magas ára azonban hosszú távon nem tartható fent, „az emberek nem fizetnek korlátlan ideig annyi pénzt használt autókért, mint újakért.”

A KBB kutatásából az is kiderült, hogy a fogyasztók 35 százaléka mondta azt, hogy a listaárnál még akár 13 százalékkal is többet fizetne az új autójáért, ugyanez a szám májusban még 42 százalékon alakult, tehát jelenleg úgy tűnik, hogy a globális chiphiány súlyosbodásának következtében a legtöbben inkább kivárnak, mint, hogy több pénzt fizessenek.

Forrás: Kelley Blue Book