2024 április 24

Újabb lépések a kőolajfüggőség csökkentése érdekében

Hétfői közleményében a Siemens Mobility közölte, hogy a Niederbarnimer Eisenbahn vasúttársaság megbízást kapott hét Mireo Plus H vonat szállítására. A kétkocsis járművek üzemanyagcellákat és lítiumion-akkumulátorokat használnak majd, és a tervek szerint 2024 őszére szállítják le őket. A Heidekrautbahn hálózatán a tervek szerint 2024 decemberében indul az üzemelés. A megrendelés emellett egy 10 éves, 2034-ig tartó szerviz- és alkatrész-szerződést is tartalmaz. A Siemens Mobility, amely a Siemens ipari óriáscég különállóan vezetett vállalata, azt mondta, hogy a vonatok „teljesen CO2-kibocsátásmentes mobilitást” biztosítanak majd, és 160 kilométer/órás (kb. 99 mérföld/óra) végsebességűek lesznek.

A cég korábban azt mondta, hogy a Mireo Plus H hatótávolsága 600 és 1000 kilométer között van. „A dízelről hidrogénre való áttéréssel a Heidekrautbahn mintegy hárommillió kilogrammal csökkenti éves CO2-kibocsátását, és 1,1 millió liter gázolajat takarít meg” – közölte a vállalat hétfőn. A hidrogénüzemű vonatok bevetése a hálózaton egy közös kísérleti projekt része, amelyet Berlin és Brandenburg tartományok, valamint a szövetségi kormány finanszíroz. A Nemzetközi Energiaügynökség által „sokoldalú energiahordozóként” jellemzett hidrogénnek sokféle alkalmazási területe van, és számos iparágban, köztük a közlekedésben is felhasználható.

Az IEA szerint a vasút „az egyik leginkább energiatakarékos szállítási módot” képviseli. Az IEA szerint a világ motorizált személyszállításának 9%-át és a teherszállítás 7%-át teszi ki, de a közlekedési energiafelhasználás mindössze 3%-át teszi ki. Ugyanakkor nagymértékben támaszkodik a kőolajra, amely 2020-ban az ágazat teljes energiafogyasztásának 55%-át tette ki. Az IEA forgatókönyve szerint, amely szerint 2050-re nettó nulla energiafelhasználású rendszer jön létre, a vasút olajfelhasználásának az évszázad közepére „majdnem nullára” kellene csökkennie. A Siemens Mobility egyike azon vállalatoknak, amelyek hidrogénnel működő vonatokon dolgoznak. A többiek közé tartozik az East Japan Railway és az európai vasúti gyártó Alstom. Ez utóbbi már szállított utasokat Németországban és Ausztriában hidrogénvonatokon.

Forrás: https://www.cnbc.com/2022/06/28/hydrogen-powered-trains-to-be-used-in-berlin-brandenburg-region.html