A gépjárművek motorjaival kapcsolatos problémák miatt kérik a leggyakrabban a Groupama Garancia Biztosító segítségét az autótulajdonosok, derül ki a biztosító szolgáltató partnerének felméréséből. Minden negyedik beérkezett segélykérés a motorokat érinti, de gyakoriak az akkumulátorokkal kapcsolatos hibák és dobogós helyet értek el a baleseti károk is.

Esetenként előfordulnak figyelmetlenségből adódó kellemetlenségek, amikor a bajbajutottak rossz üzemanyagtípust tankolnak vagy autóikban felejtik a kulcsokat. A Groupama Garancia Biztosító káresetei alapján összegyűjtöttük a legfontosabb tippeket az autósoknak kánikula idejére.

Odafigyelést igényel a nyári szabadság

A nyári szabadságolások és az iskolai vakáció idején a családok gyakran útra kelnek a kellemes vízpart, a nyaralás helyszíne vagy éppen a nagyszülők felé. A szabadság érzetét a mindig készen álló autó biztosítja igazán, a hűséges útitárs viszont könnyen problémák forrásává válhat, ha útközben valamilyen probléma adódik vele. Műszaki hiba vagy baleset sajnos bármikor történhet, de a gondok javarésze megelőzhető, kivédhető vagy odafigyeléssel el is kerülhető. A nagy forróságban pedig még inkább körültekintőnek kell lennünk, mielőtt útra kelünk.

A Groupama Garancia Biztosító elemzései is alátámasztják, hogy a gépjármű-biztosításokhoz kapcsolódó többletszolgáltatások iránt megnőtt az elmúlt években az igény. A kgfb-vel rendelkező ügyfeleinek bevezetett ingyenes Garantált Asszisztencia szolgáltatás keretében beérkező segélyhívások 26%-a a járművek motorjaival kapcsolatos meghibásodásokkal hozható összefüggésbe.

Az autó lelke és egyben legösszetettebb alkotóeleme folyamatos gondoskodást igényel, kortól és típustól függetlenül. A rendszeresen szervizelt és gondosan üzemben tartott autókra kevésbé jellemzők a váratlan műszaki hibák, hiszen az időszakos szakemberi felügyelet révén nem csupán a kopásnak indult, fáradó alkatrészek szűrhetők ki, de a gépjárművek alapvető fogyóeszközeire, például a motorolajra vagy a hűtőfolyadék szintjére is kevesebb gondunk lehet. A nyári hónapok idején fokozott figyelmet érdemes fordítani a hűtővíz szintjére és a hűtőrendszer megfelelő működésére, hiszen a nem megfelelően hűtött motorok rövid idő alatt is jelentősen károsodhatnak, ráadásul útszéli javításuk sem lehetséges. A hűtővíz ellenőrzése kiemelten fontos feladat azok számára, akik öregebb autó tulajdonosai, hiszen például úton a Balatonhoz egy-egy dugó komoly problémákat okozhat nekik.

Szintén a műszaki hibák közé sorolhatók az akkumulátorral kapcsolatos gondok: a segélykérők 15%-ának esetében az akkut helyszínen javítani lehetett, 7%-uk viszont kénytelen volt cserélni az alkatrészt. Lemerült telepet mindössze a segélykérők 1,19%-a jelentett.

Hogyan kerüljük el a problémákat?

A betelefonáló autósok 12%-a baleset miatt kért segítséget a Groupama Garancia Biztosítótól. A nyáron megnövekvő autózási kedv, és az emberi szervezet számára gyakran nehezen elviselhető körülmények miatt nem ritkák a közlekedők mulasztásából kialakuló balesetek sem, amelyek kellő körültekintéssel és óvatossággal, jó eséllyel elkerülhetők. Speciális probléma és nagyon nehezen kezelhető a hirtelen szembesütő nap, ami súlyos balesetet okozhat.

Előfordul, hogy a segélykérők figyelmetlenségből vagy hanyagság miatt kerülnek bajba: a statisztika szerint rossz üzemanyagfajta tankolása után (2%), slusszkulcs bezárása esetén (1,5%) vagy pótkerék hiányában is segítséget kérnek az autóvezetők.

„A Groupama Garancia Biztosítóhoz érkezett bejelentések műszaki hibaként, balesetként és figyelmetlenségből adódó problémaként jellemezhetők, amelyek valószínűsége csökkenthető néhány gondosan elvégzett előkészülettel” – mondta el Szabó Imre, a Gépjárműbiztosítási Főosztály vezetője.

A szakértő szerint az alábbiakra fokozottan érdemes figyelnünk:

– a rendszeres szervizek mellett hosszabb út előtt mindenképpen nézessük át autónkat beszállás előtt és kiszállás után gondosan járjuk körül autónkat és győződjünk meg épségéről, illetve a lámpák állapotáról

– rendszeresen ellenőrizzük a pótkerekünk állapotát is, illetve a kerékcseréhez szükséges szerszámok meglétét is

– idősebb autók esetében érdemes magunknál tartani egy doboz motorolajat

– szintén az idősebb autók esetén legyen nálunk némi desztillált víz és egy úgynevezett bikakábel, amivel életre kelthető a lemerült akkumulátor

– ha felforrt a hűtővíz, (erőt veszít az autó, gőzöl a motorháztető) azonnal álljunk félre, nyissuk ki a motorháztetőt, de ne nyúljunk a motortérbe – ne töltsünk a desztillált vízből bele, mert leforrázhatjuk a kezünket – hívjunk inkább szerelőt! Ha megnyitjuk a hűtőkört, levegő is kerülhet bele, ami már a motornak is komoly problémát okoz. Ha kihűlt a motor, már beletölthetünk a desztillált vízből, de az autóval ezt követően csak a legközelebbi szervizig menjünk, ahol vizsgáltassuk át az autót

– tankolás alkalmával győződjünk meg arról, hogy a megfelelő típusú üzemanyagot töltjük autónkba, ha a kiszolgáló személyzet segítségét kérjük, nyomatékosítsuk, hogy milyen üzemanyagot kérünk

– készüljünk fel dugókra és torlódásokra: ne hagyjuk autónk tankját teljesen kiürülni

– az utastérben ülők számára gondoskodjunk hűtött innivalóról

– fontoljuk meg baseball sapka viselését vagy egyéb árnyékoló eszköz használatát az utastérben vezetés közben, így csökkenthető a szembe sütő nap elvakító hatása 

– speciálisan készüljünk, ha kisgyerekekkel utazunk, hosszabb út esetén üljön az egyik szülő inkább a hátsó ülésen, a hátrafordulások is komoly kockázatot hordoznak

– a gyerekek mellett mindig használjunk árnyékolót és legyen számukra folyadék nálunk

– az autó légkondicionálóját a kinti hőmérséklethez képest csak nagyjából 8 fokkal kevesebbre állítsuk, mert nagyon könnyen megfázhatunk

– a GPS sem tudhat mindent – ha hosszabb, ismeretlen útra indulunk vagy épp elterelés történik, jól jöhet, ha van nálunk hagyományos térkép is

– bármennyire hisszük, hogy kényelmes, soha ne vezessünk mezítláb vagy papucsban, mert rendkívül balesetveszélyes

Ha mégis megtörtént a baj, a Groupama Garancia Biztosító kötelező gépjármű- felelősségbiztosítását választó ügyfeleinek ingyenes Garantált Asszisztencia szolgáltatást nyújt, amely az alábbiakkal segíti az ügyfeleket:

– belföldön a bejelentéstől számított 1 órán belül garantáltan kiérkezik a műszaki segítség a helyszínre. Ha a biztosító szolgáltató partnere túllépné az egy órát, a bajba jutott ügyfél kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának 3 havi díját átvállalja a biztosító (nem tartozik a biztosítási események körébe pl. a lemerült akkumulátor, vagy a defekt)

– a helyszínen elhárítható meghibásodás munkadíjának költségét – ide nem értve az esetlegesen felhasznált alkatrészek költségét – évente egyszer a Groupama Garancia Biztosító megtéríti ügyfelei számára

– amennyiben a helyszínen nem javítható a gépjármű, a Groupama Garancia Biztosító évi egy alkalommal az elszállítás költségeit is átvállalja ügyfeleitől.