A téma kapcsán a szakemberek véleménye egybevág: a meleg ellenére nyáron is nyugodt szívvel sportolhatunk, azonban néhány fontos szabály betartása elengedhetetlen egészségünk megőrzése érdekében!

Az egyik leggyakoribb jelenség a hyperthermia lehet, melyet érdemes komolyan venni és azonnal orvosolni! De mi is az a hyperthermia, milyen tünetei vannak és mi a gyógymód rá? Szerencsére számos cikk fogalmazódott már meg a jelenségről, megfelelő információval és tudásanyaggal ellátva a sportolókat. Többek között a SamanSport.hu életmód magazinjában is olvashatunk a nyári edzések szabályairól! 

A hyperthermiáról bővebben

A hyperthermia a megtévesztő nevével ellentétben nem egy, sportolókat érintő súlyos betegség. A hyperthermia egyszerűen testhőmérséklet-emelkedést jelent, mely a nyári nagy melegben mindenkivel előfordul, aki aktív, mozgásos tevékenységet végez. A jelenség természetes folyamat. Az izmok fizikai munka közben hőt termelnek. Ehhez a hőhöz hozzáadódik a környezet hőmérséklete, ami nyáron általában magasabb, mint a test hője. Ahhoz, hogy testünk ebben az esetben újra komfortosan érezze magát, le kell hűlnie. A hőleadás legkézenfekvőbb formája pedig a párologtatás, azaz az izzadás. 

A hyperthermia veszélye és “orvoslása”

A testhőmérséklet emelkedésével elinduló izzadás során természetesen jelentős folyadékot veszít szervezetünk, amit pótolnunk kell! A folyadékpótlás meglehetősen egyszerű folyamat, azonban érdemes azzal is tisztában lennünk, hogy a vízen kívül bizonyos ásványi anyagokra is szükségünk lehet. Ennek egyszerű oka, hogy az izzadás során oldott ásványi anyagok, vagyis elektrolitok is távoznak szervezetünkből. 

Összességében a nyári edzések során a folyadék mellett nátrium, kálium, klorid, magnézium későbbi bevitele is hasznos lehet. Erre az esetre készültek az úgynevezett izotóniás italok. Ezek az edzést segítő tápanyagok minden olyan elemet tartalmaznak, melyekre testünknek szüksége lehet például egy nyári edzést követően.

Amire érdemes odafigyelni

A meleg időben történő edzések során jelentkezhetnek olyan tünetek, melyekre érdemes azonnal reagálni. Testsúlyunkhoz méreten az 1%-os folyadékveszteségre már nagyon fontos válaszolnunk, hiszen ha elérjük a 2%-ot, már jelentősen csökken a fizikai és a szellemi teljesítőképességünk. Ha nagyon erős a szervezet folyadékigénye, akkor a testhőmérséklettel párhuzamosan hirtelen megemelkedik a szívfrekvencia is. Mindezek mellett lecsökken az izmok tápanyag- és oxigénellátása, mely hosszú távon akár hőgutához is vezethet. 

Nem kell tehát lemondanunk a nyári testmozgásról, azonban mindezt tegyük okosan! A melegben a legfontosabb, hogy fokozottan ügyeljünk a megfelelő, az átlagos napoktól jelentősebb folyadék- és ásványianyag-bevitelre.