Júliusban hat Duna menti országban zajlanak a dunai hajók veszélyes hulladékainak európai színvonalú leadásával kapcsolatos gyakorlati tesztek. Az ehhez szükséges elektronikus matricarendszert magyar szakemberek fejlesztették ki.

A környezet védelme érdekében elengedhetetlenül fontos, hogy a Dunán közlekedő személy- és áruszállító hajók számára rendelkezésre álljon egy olyan hulladékgyűjtő-hálózat, amely lehetőséget teremt a sokszor számottevő mennyiségű, veszélyesnek minősülő hulladék (egyebek mellett olajos fenékvíz, szennyolaj) rendezett és környezetvédelmi szempontból biztonságos körülmények közötti átadására. Ezért az Európai Unió által finanszírozott, nemzetközi CO-WANDA projekt partnerei a hajósok számára júliusban ingyenes hulladékleadási lehetőséget biztosítanak, miközben tesztelik a már rendelkezésre álló gyűjtőhelyek és technológiák működését és a rendszer finanszírozásának támogatására kifejlesztett elektronikus matricarendszert – közölte Simongáti Győző tudományos főmunkatárs, a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. CO-WANDA projektjének vezetője az MTI-vel.

Az így nyert tapasztalatok segítségével a szakemberek egyrészt meghatározzák azt a minimálisan szükséges nemzetközi hálózatot, amely a dunai hajózás számára felhasználóbarát módon, mégis minimális üzemeltetési költségek és környezetszennyezési kockázat mellett biztosítja a hulladékok leadhatóságát, másrészt lefektetik egy olyan nemzetközi egyezmény szakmai alapjait, amely az egyes országokban ma még eltérően értelmezett szabályozás helyett egységes jogi hátteret biztosít a rendszer hatékony működéséhez. A júliusi teszt után a tíz dunai ország politikusain a sor, hogy döntést hozzanak a rendszer beindításáról.