1999 óta nem adtak el ilyen kevés autót szeptemberben a szigetországban, mint idén. A globális chiphiány továbbra is erősen sújtja az iparágat.

Szeptemberben részben a globális chiphiány súlyosbodásának következtében a tavalyi év azonos időszakához képest 34.4 százalékkal csökkent az új autó regisztrációk száma az Egyesült Királyságban. A csökkenések ellenére az elektromos és hibrid autók iráni kereslet továbbra is kifejezetten erős maradt.

A Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) ezen a héten közzétett adatai szerint idén szeptemberben összesen 214 312 darab új autót regisztráltak az Egyesült Királyságban, ami 44.7 százalékos csökkenést jelent az elmúlt 10 év átlagához képest. Utoljára 1999 szeptemberében láthattunk hasonlóan gyenge számokat.

Tavaly szeptemberben a koronavírus járvány következtében autókereskedéseket és gyárakat zártak be ideiglenesen. Mindezek ellenére is 2020 szeptemberében összesen 328 ezer darab új autót regisztráltak az Egyesült Királyságban, ez 22 éves mélypont volt.

A főprobléma továbbra is a globális chiphiány, amely kifejezetten negatívan érinti az autóipart. Az AlixPartners tanácsadó cég szerint az autóipar világszerte mintegy 210 milliárd dolláros bevételtől eshet el idén a globális chiphiány és az egyéb ellátási láncból fakadó problémák következtében. Ez közel kétszerese a néhány hónappal ezelőtt becsült veszteségeknek. A félvezető hiány következtében az AlixPartners szerint idén az autógyártók a tervezettnél mintegy 7.7 millió darabbal kevesebb járművet tudnak csak legyártani. Májusban az AlixPartners még „csak” 3.9 millió kieső járművel kalkulált.

Az elektromos és hibrid autók iráni kereslet viszont továbbra is kifejezetten erős. 32 721 darab új elektromos autót regisztráltak a hónap során, amely mindössze 5850 darabbal kevesebb, mint a 2019 egész évére vonatkozó adat. Ezzel az elektromos autók a piac 15.2 százalékát uralják. A hibrid autóból 11.5 százalékkal többet regisztráltak, mint tavaly, ezzel az egyesült királyságbeli autópiac 6.4 százalékát tudhatják magukénak.

Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója aggasztónak nevezte a helyzetet, azonban kiemelte, hogy az autógyártók még így is mindent megtesznek a maguk részéről, amit lehet. Azt is hozzátette, hogy „a nehézségek ellenére is óriási a kereslet az elektromos és hibrid járművek iránt. Ez demonstrálja, hogy igény van az ilyesfajta új technológiákra.”