Az Apple az elmúlt hetekben felvette Ulrich Kranzot, a BMW elektromos autó üzletágának korábbi vezetőjét, a Titan projekt vezetésére.

Az Apple Inc. bennfentesek szerint felbérelte Ulrich Kranzot, a BMW AG elektromos autó üzletágának korábbi vezetőjét, hogy vezesse az Apple saját elektromos autó projektjét. A technológiai óriás az elmúlt hetekben vehette fel Kranzot, körülbelül egy hónappal azután, hogy Kranz lemondott az önvezető elektromos járműveket fejlesztő Canoo vezérigazgatói posztjáról. Kranz a Canoo társalapítója volt, míg korábban a BMW AG elektromos autó üzletágán belül a BMW i3 és a BMW i8 modelleket fejlesztő csoport vezető alelnöke volt. Kranz 30 éven keresztül dolgozott a BMW-nél.

Kranz az Apple egyik legnagyobb nevű autóipari múlttal rendelkező alkalmazottja lett, ami egyértelmű jele annak, hogy az Apple továbbra is kitart a terve mellett, mely szerint olyan önvezető elektromos autót épít, ami a Tesla és más autógyártók számára is rivális lesz. Kranz Doug Field-nek fog beszámolni a fejleményekről, aki a Tesla Model 3 fejlesztését vezette és most az Apple autóprojektjéért felel. Az Apple egyik szóvivője hivatalosan is megerősítette Ulrich Kranz felvételét.

Az 1976-ban alapított Apple az iPhone-ok, az iPad-ok, az Apple Watch-ok, a Mac számítógépek és ezekhez kapcsolódó szolgáltatások értékesítésével a világ legértékesebb vállalatává vált. Az Apple volt az első amerikai vállalat, aminek a piaci kapitalizációja meghaladta a 2 billió dollárt. Az Apple befektetői és ügyfelei igénylik az új termékek bevezetését, ezért dobta fel az Apple az önvezető elektromos autó projekt ötletét, amelyet egyre inkább úgy tűnik, hogy végül meg is valósítanak.

Az Apple még 2014-ben kezdte el fejleszteni a saját autóját, azonban 2016 környékén félbeszakadt a projekt, mivel az Apple inkább egy olyan autonóm platform kifejlesztésére akart fókuszálni, amelyeket más vállalatoknak eladhat, vagy végső esetben felhasználhatja maga az Apple. Az elmúlt időszakban az Apple több korábbi Tesla vezetőt csábított el, akik most a hajtáslánc-tervezésben, az önvezető szoftverek írásában, a belső és a külső dizájn kialakításában vesznek részt. A fejlesztés továbbra is a korai szakaszban van, az Apple saját önvezető elektromos autója jelen állás szerint legkorábban 4-5 év múlva léphet a piacra.

Kranz felvétele előtt több kulcsfontosságú vezető is elhagyta az Apple-t. Benjamin Lyon a mérnöki részlegről, Jaime Waydo a biztonsági rendszerekkel foglalkozó divízióból és Dave Scott a robotika részlegről távozott. Mindhárman az elmúlt hónapok során mondtak fel, a távozásuk oka egyelőre még ismeretlen a nyilvánosság számára.

Kranz a BMW Mini részlegénél, valamint a BMW sportautókkal és a SUV-okkal foglalkozó csapatával is sikereket ért el, ezt követően a BMW felkérte Kranzt, hogy vezesse az i projektet. Az i projekt 2008-ban indult és a projekt keretében született meg az elektromos kompakt BMW i3 és a plug-in hibrid i8 sportautó. Az i3 dizájnja miatt nagyon sok kritikát kapott, sokan a BMW legcsúnyább modelljének tartják, míg az i8 végül korlátozott darabszámban készült.

Kranz 2016-ban hagyta ott a BMW-t, majd a Los Angeles-i székhelyű elektromos autó startup, a Faraday Future technológiai vezetője lett. Mindössze három hónapot töltött itt, ezt követően a Canoo társalapítójaként vezérigazgatóként dolgozott a cégben. Mindkét startup nehézségekbe ütközött a technológia és a gyártási képességek terén. A Canoo az Apple mellett más vállalatokkal is tárgyalt a startup felvásárlásával kapcsolatban. A Canoo decemberben lépett tőzsdére, miután összeolvadt a Hennessy Capital Acquisition-el. A Canoo jövőre egy elektromos kisbuszt tervez piacra dobni, melynek listaára kevesebb lenne mint 35 ezer dollár.

Az Apple egyébként már évek óta szorosan együttműködik a BMW-vel. Az Apple felsővezetői rendszeresen megfordulnak a BMW vezetőinek irodáiban.

Az elkövetkező években kiélezett harc folyik majd az EV piacon. Folyamatosan fejlődik a technológia, belátható időn belül elérhetővé válhatnak a teljesen önvezető autók. Az autóiparban sok gyártó versenyzik, hogy az ő modelljük érje el először a teljes önvezetésre képes állapotot. Az igény is egyre nagyobb a zöldjárművek iránt, az akkumulátorok töltési lehetősége és kapacitása is folyamatosan fejlődik. A Bloomberg szerint az EV piacot Kína fogja vezetni és egy óriási növekedési potenciállal rendelkező piacról van szó.

A Titan-car projekt sikeressége meghatározó motívum lehet az Apple részvény árfolyamára. Az Apple részvényei idén közel 5 százalékos mínuszban vannak, míg az elmúlt egy év során 43 százalékkal erősödtek.

Forrás: Bloomberg