Mi történik olyankor, amikor a céges feladatok vagy projektek közül néhány a kiszervezés keretei között külsős partnerekhez kerül? Milyen előnyei lehetnek ennek a lépésnek, illetve kell-e előzetesen számolni lehetséges hátrányokkal?

A cikkben ezeknek a kérdéseknek járunk utána, szemléltetve a kiszervezés legfőbb lényegét.

Tegyük gyorsan tisztába, mit is értünk kiszervezés alatt!

Gyakorlatilag egy megállapodásról van szó, ami két cég között köttetik meg. A lényege, hogy a kiszervezés keretei között egy adott feladatot vagy egy teljes projektet a megbízott fél fog elvégezni. A dolog hátterében értelemszerűen a hatékonyság áll, mint motivációs faktor. Ahogy például a MiniCRM típusú CRM rendszer is lehet a hatékonyabb céges működés kulcsa, úgy a kiszervezéssel is optimalizálható az erőforrások hasznosítása. Olyannyira, hogy az Egyesült Államokból évtizedekkel ezelőtt indult outsourcing ma már eljutott odáig, hogy a hazai vállalkozások körében is egyre több szemléletes példát lehet látni rá.

Milyen előnyökkel járhat a kiszervezés?

Mindenekelőtt azt érdemes kiemelni, hogy bizonyos feladatok kiszervezése által rengeteg értékes idő, illetve kapacitás szabadítható fel a szervezeten belül. Pláne akkor, ha ezt a felszabadult többletet a legnagyobb hozzáadott értékkel bíró feladatokra sikerül fordítani.

Azon túl, hogy megkönnyíti a lényegre való fókuszálást, a kiszervezés még költségkímélő megoldásnak is bizonyulhat. Ehhez persze fontos, hogy a megfelelő partner kezébe sikerüljön adni a projektet, lehetőleg kedvező kondíciók mellett.

Így viszont akár még versenyelőnyként is hasznosulhat, hogy egyes feladatok vagy a működés szempontjából lényeges szegmensek profik kezében vannak. Például a marketing vagy a marketingen belül a hirdetéskezelés kiszervezése eklatáns példa lehet minderre.

Járhat-e hátulütőkkel a kiszervezés?

A képet egészben szemlélve számolni kell azzal, hogy a kiszervezésnek nem feltétlenül csak az előnyös oldala jelentkezhet. Eleve nehézséggel érhet fel annak a meglépése, hogy bizonyos feladatok vagy projektek külsős félnek adása kontrollvesztéssel jár.

Tipikus problémaforrásnak számít továbbá a kommunikáció. Ha lehet, célszerű eleve rögzíteni a kommunikáció mindkét fél által elfogadott módját, gyakoriságát, illetve platformjait. Ezzel proaktívan kikerülhető megannyi kellemetlenség.

Aztán ott vannak a biztonság, illetve a minőség kockázati tényezője. Ezekre vonatkozóan csakis az lehet a járható út, ha a kiszervezés keretei között, a partnerválasztás során tudatosan sikerül eljárni.

Fontoljuk meg tehát alaposan, ki lesz az a külső partner, akit bevonunk. Megéri akár kicsiben elkezdeni az együttműködést, hogy aztán menet közben és a tapasztalatok alapján lehessen majd kibővíteni a közös munkát.