Érdemes szegmensenként megvizsgálni, hogy elsősorban milyen adatokon múlik a Mol teljesítménye.

Általában véve sem nevezhető egyszerűnek a tőzsdézés, vagy a befektetés. A mostani piaci környezetben ez az állítás fokozottan igaz, amikor az orosz-ukrán háború, a nagy jegybankok monetáris szigorítása, vagy akár a hazai különadók forgatagában kell jó döntést hozni. Minden egyedi részvény esetében vannak viszont támpontok, amelyeket muszáj figyelnünk, ha az adott vállalat értékpapírjaival szeretnénk kereskedni. Cikkünkben a mostanában szintén elég volatilis Mol esetében mutatjuk be a 3 fő, állandó tényezőt.

Upstream szegmens – olajár

A Molnak 4 fő üzletága van, az upstream, a downstream, a fogyasztói szolgáltatások, valamint a gázüzletág. Értelemszerűen ezek eredőjéből adódik a Mol eredményessége, így ezen szegmensekre ható tényezőket kell figyelnünk. A gázüzletág ugyanakkor a másik háromnál jóval kisebb, és nagyjából állandó profitot termelő rész, így a kutatás-termelés, a finomítás-feldolgozás, valamint a fogyasztói szolgáltatások szegmensek maradnak.

Ezek közül az első üzletág számára az olajár a legmeghatározóbb tényező. A szegmens eredménye ugyanis jórészt abból tevődik össze, hogy a Mol felszínre hozza a nyersolajat, így annak árfolyama lesz a meghatározó. Az olajárak követése tehát értelemszerűen elengedhetetlen, sokszor vehetjük észre, hogy szélsőséges kilengések esetén a Mol részvények árfolyamára szinte azonnal is képes hatni a fekete arany mozgása.

Downstream szegmens – finomítói marzsok

A magyarul finomítás-feldolgozásnak keresztelt szegmens a nevéből is adódóan a nyersolaj finomításával, annak feldolgozásával és továbbításával foglalkozik. Az üzletág számára tehát kulcsfontosságú, hogy egy hordó olajon mekkora finomítói árrést tud realizálni az olajvállalat. A csoportszintű finomítói marzsokat és petrolkémiai árréseket a Mol havonta közli, ezekből jó következtetéseket lehet levonni a következő gyorsjelentés számaira vonatkozóan is.

Fogyasztói szolgáltatások – benzinárstop, forgalom

A fogyasztói szolgáltatások üzletág nagyjából lefedi azt, amit a Molból átlag fogyasztóként láthatunk. A benzinkutak számának bővülése, az ott elérhető kínálat növekedése a szegmens folyamatos fejlődését hozza, ugyanakkor érintik olyan tényezők, mint a lakosság vásárlóereje, vagy éppen a koronavírus idején a lezárások. És természetesen a benzinárstop, amely jelentősen befolyásolja a benzinkutak nyereségességét.

A bővülő kúthálózat segíti a fogyasztói szolgáltatások szegmenst (www.shutterstock.com)

A fenti 3 szegmens érintő legfőbb tényezőkön túl természetesen számtalan egyéb is befolyásolja a Mol árfolyamát a különadóktól kezdve a nemzetközi hangulaton át az országspecifikus tényezőkig. Ennek ellenére a Mol eredménytermelő képességére közvetlenül ható tényezők nyomon követése elengedhetetlen a jó döntésekhez.

Címlapkép forrása: Shutterstock