Megpróbálunk utólag is okos lenni, bár előre is lehetett néhány számadat alapján.

Lassan egy hete tette közzé a Mol az idei második negyedévre vonatkozó számait. Az adatok egyértelműen pozitív csalódást keltettek a piacon, ennek megfelelően a Mol árfolyama is szépen emelkedett a gyorsjelentés után. Valóban, rekord szinten jó eredményeket szállított a Mol. Ha előre pontosan nem is lehetett tudni természetesen a számokat, néhány megérzésünk azért lehetett. Nézzük, laikus szemlélőként mit sejthettünk az olajmulti teljesítményéről, amit tanulságul érdemes megjegyeznünk!

Mivel is foglalkozik a Mol?

Egy vállalat gyorsjelentése nyilván a vállalat adott időszakot felölelő teljesítményéről szól, ez nem is vita tárgya. Emiatt első lépésként sorra kell vennünk, hogy nagyjából mik a Mol fő tevékenységei, amik eredményességére következtetni próbálunk.

Az első ilyen az upstream, azaz kutatás-termelés. Nagyon leegyszerűsítve az olaj kutatásával, valamint felszínre hozásával foglalkozik. A Molnak vannak olajmezői, illetve részesedései olajmezőkben, ahol ezt a tevékenységet végezheti. Érezhetjük, hogy az adott mennyiségű felszínre hozott olaj értékét a nyersolaj árfolyama határozza meg; minél magasabb az olaj árfolyama, annál jobban teljesít ez a szegmens.

Jelentős üzletág a downstream, azaz a feldolgozás-kereskedelem is. Itt már a felszínre hozott olaj feldolgozása, finomítása, és továbbadása zajlik. A szegmensben annál nagyobb lesz a haszon adott mennyiségű feldolgozott olajnál, minél nagyobb a finomítói árrés csoportszinten. A másik, amit figyelnünk kell tehát, a csoportszintű finomítói marzs.

A harmadik, nagy súllyal jelen lévő tevékenység a fogyasztói szolgáltatások. Leegyszerűsítve az, amit a Molból a benzinkutakon látunk: kiskereskedelem, Fresh Cornerek, újabban a Marché étteremlánc. Ez akkor tud sok profitot termelni, ha sok a betérő tankoló, vásárló.

A gázüzletág is a Mol egyik hagyományos üzletága, ennek eredményére viszont nehezebben következtethetünk, másrészt stabil, kiegyensúlyozott, és az eredményhez a legkevésbé hozzájáruló üzletágról beszélhetünk az ún. midstream esetében.

Hogyan alakultak az ágazatok?

Innen már nincs nehéz dolgunk. Meg kell néznünk, hogy a fent jelzett tevékenységeket alapvetően befolyásoló külső környezet hogyan alakult.

Az olaj árfolyama látszik a lenti grafikonon. Egyértelmű, hogy az átlagár jóval magasabb volt, mint az első negyedévben, emlékeinkből érezzük, hogy a brutális tavalyi második negyedéves helyzetnél pedig pláne beljebb van a Mol érintett üzletága.

www.investing.com

A csoportszintű finomítói marzsokat mutatja ez a táblázat 2021-re nézve. Szintén látható, hogy az első negyedévhez képest jobb teljesítményt kell, hogy hozzon a downstream, a tavalyi, sok éve nem látott szinten lévő árrésekhez való viszonyításról pedig ne is beszéljünk.

 JanuárFebruárMárciusÁprilisMájusJúnius
Csoportszintű finomítói árrés (USD/hordó)1,82,13,55,14,73,3
https://molgroup.info/hu/befektetoi-kapcsolatok/publikaciok/kulso-kornyezet#nav-2021

A fogyasztói szolgáltatásokra már nincs ilyen egzakt mérőszámunk. De tudjuk: elkezdődött a vezetési szezon, és a gazdasági nyitás kiteljesedése is teljes egészében erre a negyedévre esett. Érezhettük tehát azt is, hogy ez a szegmens is szép számokat hozhatott.

Összességében több jel is utalt tehát a jó negyedéves eredményre. Utólag persze könnyű okosnak lenni, és a befektetői reakciók sem számíthatók ki előre még egy jónak ígérkező jelentés esetén sem. Fontos lehet ugyanakkor tudni, hogy hozzávetőleg egész jó becsléseket készíthetünk magunkban a várható eredményekre nézve, komolyabb iparági tudás nélkül is akár.

A szerző Mol részvényekkel rendelkezik.